لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

متن نامه میر حسین موسوی در باره مناظره وی با محمود احمدی نژاد


من به تمنای قدرت نیامده ام و سکوت ۲۰ ساله خود را نشکسته ام که به هر ترتیب و با هر روشی رییس جمهور شوم. من احساس خطر کردم که کشور دچار بی اخلاقی شده است، دچار فقر اخلاقی و فقر مادی شده است. دچار مدیریت غیر عقلانی شده است.

من برای حفظ کرامت انسان، رعایت ارزش های اخلاقی در حکمرانی، توقف رشد خرافات و ارائه آمار کذب، شفافیت فعالیت های حکمرانان و خلاصه پیشرفت و توسعه پای به این عرضه نهاده ام.

برای من رییس جمهور شدن، کسب و حفظ قدرت هدفی نیست که هر وسیله ای را توجیه کند. من متاثرم که مناظره دیشب فرصت داد تا اصول اخلاقی و کرامت انسانی نادیده گرفته شود. و به افرادی که در جلسه حاضر نبودند و دفاعی از خود نداشتند به بدترین وجهی اتهام هایی وارد شود و به جای پاسخگویی مظلوم نمایی شود.

کسانی که می خواهند رییس جمهور شوند باید حافظ جان، مال و ناموس مردم باشند لذا نمی توانم برای دفاع از خودم، نام مردم را ببرم، اسرار کشور را افشاء کنم و با آبروی مردم بازی کنم.

من با برنامه پای به عرصه انتخابات گذاشته ام و سعی می کنم شعاری که برای تحقق آن برنامه ندارم، ندهم و به همین جهت با توجه به اینکه در دنیای کنونی تحقق هر برنامه نیازمند یک برنامه حقوقی است، برنامه حقوقی تهیه کرده ام و قانونگرایی یکی از اهداف اصلی من است.

بدون قانونگرایی، عدالت و آزادی تحقق نمی یابد. آزادی تبدیل به هرج و مرج، عدالت تبدیل به استبداد و فساد می شود. قانونگرایی نیاز به اصلاحات حقوقی دارد و اصلاحات حقوقی را نمی توان یک شبه انجام داد.

بعضی از امور را فورا می توانم انجام دهم . مثلا توقف ستاره دار شدن دانشجویان و استیفای حقوق آنها، لغو سهمیه بندی دانشجویان دختر، پایان دادن به خویشاوند سالاری در نظام اداری؛ برخی اصلاحات دیگر نیازمند هماهنگی و تعامل با سایر قواست.

ما به اصلاح برخی از قوانین نیاز داریم در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوق شهروندی.

این قوانین باید تسهیل کننده روابط اجتماعی باشد. باید موجب شفاف شدن روابط اقتصادی و غیره شود. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم دیگر، مقام ها نمی توانند آمار دروغ و اشتباه دهند.

هر کس دچار فساد شود در زمان خود و با رعایت حقوق قانونی از جمله حقوق او در مراجع ذیربط پاسخگو خواهد بود، نه اینکه یک دولت در چهار سال، حکومت خود ساکت باشد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری یکباره افراد را با اتهام های سنگین اقتصادی مواجه کند.

ما برای اجرای این اصلاحات نیاز به نهادهای کارآمد برای اجرا و پیاده شدن قوانین داریم. ضمن تقویت برخی نهادهای موجود باید برخی نهادهای جدید را ایجاد کنیم؛ مثل معاونت حقوق بشر و شهروندی تا با وضع معیارهای دقیق بتوانیم ارزیابی کنیم چقدر نهادهای دولتی درست کار کرده و حقوق مردم را رعایت می کنند. تبعیض بین افراد قائل نمی شود، کسی را شهروند درجه دو یا درجه یک تلقی نمی کند. و واقعا امور روستائیان را به خود آنها واگذار می کند. برای آنها که نیاز به درمان، تحصیل، مسکن دارند این خدمات را با رعایت کامل کرامت و شخصیت آنها و به عنوان حق آنها و نه به عنوان صدقه تامین می کند.
XS
SM
MD
LG