لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

«جبهه سیاسی میر حسین موسوی به زودی تشکیل می شود»


يك مشاور مير حسين موسوى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى، روز سه شنبه اعلام كرد: تشكيل يك جبهه سياسى در دستور كار آقاى موسوى است و به زودى خبر تشكيل آن اعلام مى شود.

عيلرضا بهشتى در گفت و گو با خبرگزارى كار ايران، ايلنا، اين خبر را اعلام كرد ولى جزئياتى در باره آن ارائه نكرد.

مير حسين موسوى روز ۱۵ تيرماه در ديدار با جمعى از دوستان و آشنايان خود گفته بود كه تلاش مى كند تا به صورت منظم و سامان يافته با جمعى كار كند.

وى با تاكيد بر اعتقاد خود نسبت به كار گروهى و تشكيلاتى اظهار داشت: «تصميم و تلاش دارم كه با جمعى به صورت منظم و سامان يافته كار كنم و از اول هم عادت به كار فردى و تك ‌نفره نداشتم.»

آقاى موسوى به حركت سياسى خود در چارچوب قانون اساسى جمهورى اسلامى اشاره كرده و گفته است: «بايد تلاش كنيم كه از طريق حركت در چارچوب قانون، اعتراض خود را نسبت به محتواى حركت صورت گرفته نشان دهيم. اعتنا و توجه به چارچوب ‌هاى قانونى براى ما اهميت فوق ‌العاده ‌اى دارد.»

نخست وزير سابق ايران كه نامزد انتخابات دهم رياست جمهورى شده بود به دنبال معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور پيروز، نتيجه انتخابات را ناشى از تقلب گسترده و مهندسى آراء دانست.

وى دولت آقاى احمدى نژاد را نامشروع دانست چرا که به گفته او « آرای مردم را ندارد.»

هنوز مشخص نيست كه جبهه سياسى مورد نظر مير حسين موسوى دربر گيرنده احزاب اصلاح طلب درون نظام جمهورى اسلامى است يا وى قصد دارد حزب سياسى جديدى را تشكيل دهد.

احزاب اصلی اصلاح طلب در ایران با رد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند که آن را به رسمیت نمی شناسند.

احزاب سياسى در ايران براى انجام فعاليت نيازمند كسب مجوز از كميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت كشور هستند ولى يك عضو اين كميسيون گفته است كه تشكيل جبهه سياسى نيزازى به دريافت مجوز ندارد.

حميدرضا فولادگر گفته است كه تنها احزاب نيازمند دريافت مجوز فعاليت از كميسيون ماده ۱۰ احزاب وزارت كشور هستند و فعاليت در قالب يك جبهه سياسى نيزاى به دريافت مجوز ندارد.

وى در اين زمينه به جبهه پيروان خط امام و رهبرى كه متشكل از ۱۴ حزب و تشكل سياسى است اشاره كرد كه به گفته او، در قالب يك جبهه سياسى فعاليت مى كند ولى مجوزى از ماده احزاب نگرفته است.

تشكيل جبهه سياسى از سوى مير حسين موسوى در زمانى مطرح مى شود كه رسانه هاى اصولگرا و وابسته به دولت نهم خواستار ابطال مجوز احزاب اصلاح طلب از سوى كميسيون ماده ۱۰ احزاب شده بودند.

اين رسانه ها دليل چنين كارى را نقش اين احزاب در برانگيختن آنچه «اغتشاشات» پس از انتخابات رياست جمهورى خواندند، عنوان كردند.

در همين زمينه روزنامه كيهان که سرپرستی آن بر عهده نماینده ولی فقیه است نيز در مقاله هاى مختلف خواستار برخورد با مير حسين موسوى و جلوگيرى از فعاليت سياسى او شده بود.
XS
SM
MD
LG