لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

تحریم های احتمالی علیه ایران؛ فشار بر بانک ها و قطع سرمایه گذاری


مجموعه تحریم های احتمالی شامل اعمال فشار اقتصادی شدیدتر بر موسسات مالی و بانک ها و قطع جریان سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران خواهد بود.
مجموعه تحریم های احتمالی شامل اعمال فشار اقتصادی شدیدتر بر موسسات مالی و بانک ها و قطع جریان سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران خواهد بود.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در شماره روز دوشنبه خود، با اشاره به تازه ترین اظهار نظرهای مقامات آمریکا خبر می دهد که دولت این کشور در آستانه مذاکرات اول اکتبر با ایران در جستجوی راه های موثر تر برای اعمال فشار بر ایران است.

در این مطلب موانع موجود بر سر ایجاد ائتلاف پایدار علیه ایران و اختلاف نظرها بر سر کارآمدی انواع تحریم ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
«نیویورک تایمز» از قول مقامات آمریکایی گزارش می دهد که مجموعه تحریم های احتمالی شامل اعمال فشار اقتصادی شدیدتر بر موسسات مالی و بانک ها و قطع جریان سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران خواهد بود.

همزمان دولت آمریکا می کوشد که کشورهای بیشتری را به سیاست تحریم جلب کند تا در صورت عدم موافقت روسیه و یا چین در شورای امنیت سیاست اعمال فشار بر ایران فلج نشود.

به نوشته «نیویورک تایمز»، دو محور اصلی سیاست آمریکا اعمال فشار بر ایران برای بازگشت به مذاکره و همزمان جلب حمایت روسیه و چین از سیاست اعمال فشار بر ایران است، دو هدفی که به نظر می آید با یکدیگر چندان سازگار نیستند.

از قرار سیاست منع صادرات بنزین و گازوئیل به ایران ممکن است از حمایت لازم برخوردار نشود چون متحدان اروپایی آمریکا معتقدند این نوع تحریم به مردم عادی ایران فشار زیادی خواهد آورد و ممکن است افکار عمومی را علیه غرب تحریک کرده و به نفع دولت ایران تمام شود.

«نیویورک تایمز» معتقد است که سیاست آمریکا برای جلب کشورهای بیشتر به تحریم ایران از هفته پیش که احداث یک مرکز هسته ای دیگر در ایران برملا شد تقویت شده است.

حتی اسراییل که مدت هاست بر بی ثمر بودن سیاست تحریم تاکید می کرد اکنون تمایل بیشتری به سیاست دولت آمریکا نشان می دهد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در تازه ترین مصاحبه خود ضمن اذعان به این نکته که پیدا کردن راه های موثر برای اعمال فشار به ایران کار ساده ای نیست تاکید کرد: مثل نمونه کره شمالی، دولت آمریکا دریافته است که با تشکیل یک ائتلاف وسیع می توان سیاست های تنبیهی موثری را به کار بست.

به نوشته «نیویورک تایمز»، دو محور اصلی سیاست آمریکا اعمال فشار بر ایران برای بازگشت به مذاکره و همزمان جلب حمایت روسیه و چین از سیاست اعمال فشار بر ایران است، دو هدفی که به نظر می آید با یکدیگر چندان سازگار نیستند.
نیویورک تایمز یادآوری می کند که تنظیم یک سیاست تنبیهی موثر در مورد ایران کار ساده ای نخواهد بود. توماس پیکرنیگ، یکی از معاونان سابق وزارت امور خارجه آمریکا، که در گفت و گوهای غیر رسمی با مقامات ایرانی شرکت داشته است به «نیویورک تایمز» می گوید: «اعمال یکباره تحریم هر چند که ایران واقعا مستحق آن باشد بعید است به حل این بحران کمک چندانی بکند.»

مقامات آمریکا به خوبی از دشواری های مربوط به جلب روسیه و چین به اعمال تحریم های شدیدتر مطلع اند.

حکومت جمهوری اسلامی سه دهه با تحریم های خارجی روبرو بوده است و این برای آنها نکته تازه ای نیست.

در عین حال پس از بحران سیاسی اخیر در ایران و شکل گیری جنبش اعتراضی وضع تحریم هایی که موجب وخامت اوضاع اقتصادی مردم عادی شود ممکن است از قدرت این جنبش کاسته و به نفع حکومت تمام شود.

«نیویورک تایمز» از قول حاضران در میهمانی شام هفته پیش محمود احمدی نژاد در نیویورک می نویسد: رییس جمهور ایران گفت که دولت وی از اعمال تحریم های جدید استقبال می کند چون باعث تقویت خودکفایی ایران خواهد شد.

«ری تکیه»، کارشناس امور ایران در شورای روابط خارجی آمریکا به نیویورک تایمز می گوید: «شرط موفقیت تحریم ها اعمال چند جانبه آن و جود یک نوع همبستگی بین المللی برای اعمال آنها درمدت زمان طولانی است.»

به اعتقاد این کارشناس، بعید است تحریم به تنهایی رفتار حکومت ایران را تغییر دهد.

وی اشاره می کند که دولت ایران در کاربرد مانورهای تاکتیکی بسیار زیرکانه عمل می کند و بعید نیست که در مذاکرات اول اکتبر پیشنهاد دیدار بازرسان خارجی از مرکز اتمی جدید در حومه شهر قم را مطرح کند. یک چنین روش هایی ممکن است در ائتلاف بین المللی شکاف ایجاد کند.

«نیویورک تایمز» معضل بعدی بر سر راه تحریم ایران را مناسبات اقتصادی و سیاسی چین و روسیه با ایران می داند.

چین به منابع انرژی ایران نیاز دارد و در این عرصه سرمایه گذاری های وسیعی کرده است. روسیه همسایه ایران است و از میان قدرت های بزرگ جهان نزدیکترین روابط را با این کشور دارد و در گذشته همواره کوشیده است از شدت تحریم و مجازات ها علیه ایران بکاهد.

در پایان مطلب «نیویورک تایمز» به تحریم سفر مقامات دولتی و عدم صدور ویزا برای مقامات ایران به عنوان یک حربه رایج در اعمال مجازات های بین المللی اشاره می کند.

ولی به اعتقاد این روزنامه، با در نظر گرفتن ترکیب رهبران و مقامات فعلی دولت ایران بعید است هیچ یک از آنها از این نوع محدودیت ها تحت فشار قرار بگیرند چون اکثر آنها از نسل مدیران و نظامیان پرورش یافته در دوران حکومت اسلامی هستند.

این وضعیت امکان مانور غرب برای اعمال مجازات بر ایران را محدودتر می کند.
XS
SM
MD
LG