لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

چهل و چهارمین رییس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد


مراسم اداى سوگند باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، در ساعت ۱۲ به وقت واشينگتن در محل ساختمان كنگره آمريكا سوگند یاد کرد و بيش از دو ميليون نفر در اين محل گرد آمده اند.

تصاوير تلويزيونى اين مراسم از شبكه هاى مختلف جهان در حال پخش شدن است. جمعيت زيادى که در محل ادای سوگند آقای اوباما گرد آمده اند به ابراز احساسات پرداخته و شاهد سوگند چهل و چهارمين رييس جمهور آمريكا بودند.

باراك اوباما روز چهارم نوامبر به عنوان نخستين سياهپوست در تاريخ آمريكا به مقام رياست جمهورى اين كشور برگزيده شد و از اين رو مراسم اداى سوگند وى به عنوان لحظه اى تاريخى در اين كشور تلقى شد.

بيش از دو ميليون نفر از مردم آمريكا براى حضور در اين مراسم تاريخى در واشينگتن و در محل يادبود آبراهام لينكلن گرد آمدند كه مسير تجمع شركت كنندگان به سه كيلومتر مى رسد.

جرج بوش، رئیس جمهور سابق در کنار باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا


شركت كنندگان حاضر در مراسم پرچم آمريكا را در دست دارند و بسيارى از آنها براى حضور در اين لحظه تاريخى از شب گذشته به محل اداى سوگند روساى جمهورى آمريكا آمده اند.

پيش از آغاز مراسم، آقاى اوباما همراه با ميشل، همسرش وارد كاخ سفيد شدند و ميهمان جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا و لورا، همسر او براى صرف قهوه بودند.

جو بايدن، معاون رييس جمهور منتخب آمريكا و جيل، هسمر وى نيز به اوباما و همسرش ملحق شدند. اين دو مراسم روز سه شنبه را در كليسايى در نزديكى كاخ سفيد آمريكا آغاز كردند.

مراسم اداى سوگند باراك اوباما كه از پدرى كنيايى و مادرى آمريكايى متولد شده است از سوى بسيارى از تحليلگران، براى آمريكايى هاى آفريقايى تبار يك نماد سمبليك به شمار مى رود كه در سال هاى نه چندان دور از تبعيض نژادى و شهروند درجه دو بودن رنج مى بردند.

اوباماى ۴۷ ساله با انجيلى كه آبراهام لينكن در سال ۱۸۶۱ مراسم تحليف خود را به جا آورد، اداى سوگند كرد.

انتخاب باراك اوباما اين اميدوارى را در ميان مردم آمريكا بر انگيخته است كه وى بتواند با بدترين بحران اقتصادى اين كشور در ۷۰ سال گذشته مقابله كند.

با اين حال، شاخص بازار سهام نيويورك در روز سه شنبه به دليل نگرانى از وضعيت اقتصادى آمريكا دو درصد سقوط كرد.

آمريكا در حال حاضر با مشكل ۱۱ ميليون بيكار دست به گريبان است و عميق شدن بحران اقتصادى در ماه هاى گذشته نزديك به يك تريليون دلار به اين كشور ضربه زده است.

در حوزه خارجى نيز آقاى اوباما با مسائلى چون جنگ در عراق و افغانستان، گرمايش زمين، بحران خاورميانه، تنش بين پاكستان و هند، ظهور دوباره قدرت روسيه و چالش برنامه اتمى جمهورى اسلامى ايران روبرو است.

با اين حال تحليلگران مى گويند كه فورى ترين دستور كار رييس جمهور آمريكا، حل بحران اقتصاد آمريكا و همكارى با شركاى ان كشور جهت مقابله با ركود جهانى است.

در همين حال، روزنامه آمريكايى «واشينگتن پست» گزارش داد كه باراك اوباما در نخستين اقدام خود، سناتور جرج ميچل را به عنوان نماينده خود در امور خاورميانه منصوب خواهد كرد.

از سوى ديگر احتمال مى رود كه وى در روز چهارشنبه با فرماندهان نظامى آمريكا ديدار كند و در باره عقب نشينى نيروهاى اين كشور از عراق با آنها به رايزنى بپردازند.

آقاى اوباما در زمان مبارزات انتخاباتى خود وعده داده بود كه ظرف ۱۶ ماه نيروهاى نظامى آمريكا را از عراق خارج خواهد ساخت.

تعطيل زندان گوانتانامو در خليج كوبا نيز يكى از اقداماتى است كه آقاى اوباما وعده است براى احياى ارزش هاى اخلاقى آمريكا آن را به مرحله اجرا در آورد.
XS
SM
MD
LG