لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

ششم سپتامبر؛ روز انتخاب رییس جمهوری جدید پاکستان


آصف علی زرداری، همسر بی نظير بوتو، نامزد حزب مردم برای انتخاب ریس جمهوری جدید پاکستان است.(عکس: EPA)
آصف علی زرداری، همسر بی نظير بوتو، نامزد حزب مردم برای انتخاب ریس جمهوری جدید پاکستان است.(عکس: EPA)

چهار روز پس از کناره گيری پرويز مشرف از قدرت، کميسيون انتخابات پاکستان اعلام کرد که روز ششم سپتامبر پارلمان اين کشور رييس جمهوری جديد را انتخاب می کند.


قرار است که نمايندگان مجالس ايالتی و فدرال در اين نشست جانشين آقای مشرف را که برای اجتناب از استيضاح از مقام رياست جمهوری استعفاء داد، انتخاب کنند.


کنور دلشاد، رييس کميسيون انتخابات پاکستان اعلام کرد که نامزدهای تصدی اين مقام از روز ۲۶ اوت ثبت نام خواهند شد.


موضوع جانشينی آقای مشرف اکنون به يک مسئله مناقشه برانگيز در ميان گروه های ائتلاف تشکيل دهنده دولت پاکستان تبديل شده است که طرح استيضاح رييس جمهوری سابق را تهيه کرده بودند.


ائتلاف حاکم هنوز در باره نامزد پيشنهادی خود برای تصدی مقام رياست جمهوری به نتيجه ای نرسيده است ولی حزب مردم که بزرگترين حزب ائتلاف به شمار می رود، آصف علی زرداری، همسر بی نظير بوتو، نخست وزير سابق را که سال گذشته در جريان يک بمبگذاری کشته شد، نامزد اين مقام کرده است.


اين در حالی است که حزب مسلم ليگ شاخه نواز شريف اعلام کرده است که از نامزدی به دور از وابستگی های سياسی حمايت می کند و ترجيحا از يک ولايت کوچک باشد.


اين تحولات در حالی رخ می دهد که اوضاع امنيتی پاکستان با دو انفجاری که روز پنجشنبه در اين کشور رخ داد نگرانی های زيادی را برانگيخته است.


اين دو انفجار انتحاری در برابر يکی از کارخانه های اصلی مهمات سازی ارتش اين کشوردر شهر «واه»، در سی کيلومتری شمال غربی اسلام آباد رخ داد و بيش از ۶۰ کشته، و شمار زيادی مجروح بر جای گذاشت.


رييس پليس شهر «واه» به خبرگزاری ها گفته است که دو انفجار انتحاری ياد شده، همزمان در برابر درهای ورودی اين کارخانه هنگامی روی داد که کارگران در پايان شيفت کاريشان، آماده بازگشت به خانه هايشان بودند.


XS
SM
MD
LG