لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

آزادی سه هزار مخالف حالت فوق العاده در پاکستان


هنوز دو هزار معترض دیگر در زندان به سر می برند.
هنوز دو هزار معترض دیگر در زندان به سر می برند.


پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد که بيش از سه هزار زندانی را که به دليل اعلام حالت فوق العاده بازداشت شده بودند، در روزهای اخير آزاد کرده است.


جواد اقبال چيما، سخنگوی وزارت کشور پاکستان شمار دقيق افراد آزاد شده را سه هزار و ۴۱۶ نفر اعلام کرد که در ميان آنها وکلای دادگستری و فعالين سياسی قرار دارند.


وی گفته است که دو هزار نفر ديگر از معترضين همچنان در بازداشت به سر می برد.


به گفته صاحبنظران اين اقدام دولت پرويز مشرف گامی برای کاهش اقدامات سختگيرانه ای است که از دو هفته پيش در اين کشور و به دنبال اعلام وضع اضطراری برقرار شده بود.


آقای چيما گفت که بسياری از افراد بازداشت شده، روز سه شنبه آزاد شده اند و مابقی زندانيان به جز آنهايی که با اتهامات جنايی رو به رو هستند نيز به زودی آزاد می شوند.


آمريکا و بسياری از کشورهای دنيا اقدام دولت پاکستان در اعلام وضع فوق العاده را محکوم کردند و از اسلام آباد خواستند تا ضمن آزادی زندانيان سياسی، به توقیف رسانه ها پایان دهد و اجرای قانون اساسی را از سر بگیرد.


به رغم اقدام تازه دولت پاکستان هنوز فعالين سياسی اصلی از جمله عمران خان، قهرمان سابق تيم کريکت پاکستان در زندان به سر می برند.


آزادی اين زندانيان يک روز پس از آن صورت می گيرد که قضات منصوب شده از سوی پرویز شرف در دادگاه عالی با صدور حکمی اعلام کردند که وی برای باقی ماندن در پست رياست جمهوری برای يک دوره پنج ساله ديگر مانع قانونی ندارد.


به رغم اقدام تازه دولت پاکستان، هنوز فعالين سياسی اصلی از جمله عمران خان، قهرمان سابق تيم کريکت پاکستان در زندان به سر می برند.


آقای خان از روز دوشنبه و در اعتراض به ادامه حالت فوق العاده اعتصاب غذا کرده است.


همزمان با اين تحول، پليس پاکستان ۲۳ روزنامه نگار را که قصد داشتند تظاهراتی در شهر حيدر آباد عليه محدوديت های اعمال شده بر رسانه ها برپا کنند، دستگير کرد.


بازداشت اين افراد تحت قوانين مربوط به وضعيت اضطراری صورت گرفته است. پرويز مشرف می گويد که اعلام اين وضعيت برای مقابله با شورشيان افراطی اسلامگرا و برگزاری انتخاباتی آرام در ماه ژانويه ضروری است.


در همين حال پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان برای ديدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان روز سه شنبه به رياض رفت.


قرار است که آقای مشرف در جريان اين سفر درباره بحران جاری در کشورش گفت وگوهايی با مقامات عربستان انجام دهد.


رييس جمهوری پاکستان به طور مرتب از عربستان که از متحدان نزديک اين کشور محسوب می شود ديدار کرده است.


عربستان همچنين ميزبان نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان و از مخالفان سرسخت آقای مشرف است که از سال ۱۹۹۹ و به دنبال سرنگونی دولتش توسط نظاميان در اين کشور به سر می برد.


نواز شريف به روزنامه پاکستانی « داون» گفته است که برنامه ای برای ديدار و مذاکره با پرويز مشرف ندارد.


XS
SM
MD
LG