لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

پنتاگون: پایگاه های نظامی آمریکا در اروپا امنیت ندارند


کارشناسان آمریکایی می گویند که حفاظت از انبارهای اتمی در اروپا به سربازان بی تجربه واگذار شده است.(عکس: AFP)
کارشناسان آمریکایی می گویند که حفاظت از انبارهای اتمی در اروپا به سربازان بی تجربه واگذار شده است.(عکس: AFP)



پنتاگون برخی از کشورهای اروپايی از جمله ايتاليا را متهم کرده که تدابير امنيتی لازم برای حفاظت از پايگاه های نظامی که در آنها کلاهک های اتمی انبار شده اند اتخاذ نکرده اند.


پنتاگون می گويد که برخی از پايگاه های نظامی آمريکايی در اروپا از حفاظت های ايمنی و امنيتی مطابق با استانداردهای وزارت دفاع آمريکا برخوردار نيستند.


در نامه ای که از سوی رابرت گیتس، وزير دفاع آمريکا برای برخی از متحدين اروپايی و کشورهای عضو پيمان آتلانتيک يا ناتو ارسال شده است به عدم اتخاذ تدابير ايمنی و امنيتی لازم در اين پايگاه ها اشاره شده است.


بخش هايی از اين نامه و گزارشی که توسط نيروی هوايی آمريکا در رابطه با پايگاه هايی که در آنها کلاهک های هسته ای انبار شده اند تهیه شده، در برخی از رسانه های ايتاليايی منتشر شده است.


در اين گزارش عمدتا به دو پايگاه اشاره شده است که يکی «گدی توره» در شمال ايتاليا و ديگری «بوخل» در آلمان است، هر چند که کارشناسان نيروی هوايی آمريکا تدابير اتخاذ شده در پايگاه های «بروگل» در بلژيک و «فولکل» در هلند را نيز کافی نمی دانند.


در اين گزارش اشاره شده است که نه تنها ساختمان هايی که کلاهک های اتمی در آنها انبار شده اند برای اين چنين استفاده ای مناسب نيستند بلکه نورپردازی اين پايگاه ها و حصار امنيتی آنها نيز از نقص هايی برخوردارند.


کارشناسان آمريکايی همچنين نحوه حفاظت از اين پايگاه ها را نيز مناسب نمی دانند و می گويند که « حفاظت از اين انبارهای اتمی به سربازان جوان و بی تجربه که چند ماهی بيشتر دوره نديده اند واگذار شده است.»


پنتاگون هفت پايگاه در شش کشور اروپایی را برای انبار کردن کلاهک های اتمی در اختيار دارد.


در دو پايگاه گدی توره و آويالو ايتاليا در مجموع از ۹۰ کلاهک اتمی نگهداری می شود. در پايگاه «ليکن هيت» بريتانيا ۱۱۰کلاهک، در بروگل بلژيک ۲۰ کلاهک، در فولکل هلند ۲۰ کلاهک، در بوخل آلمان ۲۰ کلاهک و در پايگاه اينجرلينک ترکيه ۹۰ کلاهک انبار شده اند.


وزارت دفاع ايتاليا تا کنون هيچگونه عکس العملی نسبت به اين گزارش از خود نشان نداده است.


XS
SM
MD
LG