لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

«بوش از احتمال توقف ساخت بمب در ایران اطلاع داشت»


دانا پرینو در مصاحبه روز چهارشنبه با خبرنگاران جزئیاتی از گفت وگوهای میان جرج بوش و رییس سازمان جاسوسی آمریکا ارائه کرد.
دانا پرینو در مصاحبه روز چهارشنبه با خبرنگاران جزئیاتی از گفت وگوهای میان جرج بوش و رییس سازمان جاسوسی آمریکا ارائه کرد.


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا در ماه اوت از احتمال توقف ساخت بمب اتمی توسط ایران اطلاع پیدا کرده بود.


اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن ابراز شد که بحث ها بر سر اینکه آیا جرج بوش از مدت ها قبل، از گزارش سازمان های اطلاعاتی این کشور درباره توقف برنامه ساخت بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی ایران اطلاع داشته است یا نه، در ایالات متحده بالا گرفته است.


واکنش سخنگوی کاخ سفید در حالی صورت می گیرد که رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفته بود که وی در جریان گزارش کامل سازمان های اطلاعاتی آمریکا قرار نداشته است.


در گزارش ۱۶سازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد آمده است که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت بمب اتمی را متوقف کرده است.


انتشار این گزارش به ابهاماتی دامن زد مبنی بر اینکه آیا جرج بوش در حالی که موضع خود را در قبال ایران سخت تر نشان می داد از این گزارش آگاه بوده است یا نه.


مذاکرات ماه اوت بوش و مک کانل


دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در مصاحبه خبری خود با خبرنگاران با این پرسش روبرو شد که رییس سازمان جاسوسی آمریکا چه چیزی به رییس جمهوری گفته است؟


  • «مک کانل در ماه اوت به بوش گفته است که ایران احتمالا برنامه ساخت بمب اتمی اش را متوقف کرده است و اطلاعات جدید می تواند برآوردهای سازمان های اطلاعاتی آمریکا را تغییر دهد.»
دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در پاسخ اظهار داشت: «مک کانل در ماه اوت به بوش گفته بود که ایران احتمالا برنامه ساخت بمب اتمی اش را متوقف کرده است و اطلاعات جدید می تواند برآوردهای سازمان های اطلاعاتی آمریکا را تغییر دهد.»


سخنگوی کاخ سفید افزود: «مک کانل به رییس جمهوری گفت که اطلاعات تازه ای درباره ایران کسب کرده اند و سازمان های امنیتی در حال نهایی کردن گزارش هستند و قادر نیستند برای اعلام برآوردهای خود به مهلت کنگره وفادار باشند.»


خانم پرینو گفت: «او (مک کانل) گفت که اگر اطلاعات جدید حقیقت داشته باشد، آنچه که ما فکر می کردیم، درست بوده است. ایران در واقع یک برنامه پنهان ساخت بمب اتمی داشته است ولی احتمالا آن را متوقف کرده است.»


سخنگوی کاخ سفید افزود: «رییس سازمان برآوردهای اطلاعاتی آمریکا به رییس جمهوری گفته است که بررسی اطلاعات و تعیین صحت و سقم آنها نیازمند زمان بیشتری است.»


ریس جمهوری آمریکا برای ماه ها ایران را تهدیدی برای جامعه بین المللی اعلام می کرد و در ماه اکتبر نیز صراحتا گفت که اگر ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند، «خطر بروز جنگ جهانی سوم وجود دارد.»


برخی از دموکرات ها در هفته جاری، آقای بوش را باد انتقاد گرفتند که موضع تهاجمی در قبال ایران اتخاذ کرده است، در حالی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصویر متفاوتی از «تهدید به نمایش گذاشته شده توسط تهران» را نشان داده اند.


رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت که وی هفته گذشته از این گزارش ها مطلع شده است، اما مایک مک کانل، رییس سازمان برآوردهای ملی آمریکا به او در ماه اوت گفته بود که اطلاعات تازه ای درباره ایران به دست آمده است.


جرج بوش گفت: «او [مک کانل] به من نگفت که این اطلاعات چه بوده است. او گفت که در حال بررسی این اطلاعات هستند.»


برنز: آمریکا خواهان مذاکره با ایران به هر قیمتی نیست


نیکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه این ادعا را رد کرد که گفته می شود واشینگتن بیشتر از تحریم علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی حمایت می کند تا گفت وگو با تهران.


آقای برنز که به استرالیا سفر کرده است بار دیگر خواستار اعمال دور تازه ای از تحریم ها علیه جمهوری اسلامی به رغم گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه اتمی تهران شد.


وی گفت: «ایران همچنان روند غنی سازی اورانیوم را دنبال کرده است که صرفنظر از یافتن سلاح های [اتمی] یک موضوع با اهمیت محسوب می شود.»


این مقام آمریکایی که در یک جلسه پرسش و پاسخ سخن می گفت، با این سوال روبرو شد که آیا موضع سخت دولت جرج بوش در قبال ایران به این معنا است که تا زمانی که آقای بوش در قدرت است، تهران و واشینگتن با یکدیگر مذاکره نخواهند کرد؟


  • «این نقطه نظر که ایالات متحده آمریکا در برابر ایده گفت و گو با ایران مقاومت می کند اشتباه است و ما خواهان مذاکره هستیم ولی نه به هر قیمتی.»
نیکلاس برنز

آقای برنز در پاسخ به این سوال گفت: «این نقطه نظر که ایالات متحده آمریکا در برابر ایده گفت و گو با ایران مقاومت می کند اشتباه است و ما خواهان مذاکره هستیم ولی نه به هر قیمتی.»


به گفته وی، «آمریکا و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل سال گذشته به ایران پیشنهاد کردند اگر ایران برنامه اتمی خود را در طول گفت وگو ها به حال تعلیق درآورد، به این کشور کمک خواهد شد که تاسیسات اتمی غیر نظامی خود را ایجاد و مذاکرات با این کشور آغاز شود.»


معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اما ایران این درخواست را رد کرد و از آن زمان به هیچ وجه تمایلی برای آمدن به میز مذاکره نشان نداده است.»


به رغم انتشار گزارش سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه اتمی ایران که بازتاب های گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای جهان داشته است، کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه گفته اند که برنامه اتمی ایران همچنان یک خطر است و تصویب سومین قطعنامه تحریمی علیه تهران را دنبال می کنند.


این در حالی است که چین و روسیه با استقبال از گزارش سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در این رابطه موضع متفاوت تری اتخاذ کرده و از ادامه دیپلماسی در قبال ایران سخن گفته اند.


XS
SM
MD
LG