لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

گفت وگوی رهبران لهستان و آمریکا درباره دفاع ضد موشکی


کنفرانس خبری ماه ژوئن روسای جمهوری لهستان و آمریکا
کنفرانس خبری ماه ژوئن روسای جمهوری لهستان و آمریکا

لخ کاچینسکی، رییس جمهوری لهستان با جرج بوش همتای آمریکایی خود در مورد سپر دفاع ضد موشکی گفت و گو می کند.


هر چند به گفته مقام های رسمی لهستان این احتمال که دو رییس جمهوری در این مورد بیانیه مشترکی صادر کنند کم است.


از سوی دیگر مسئله انرژی یا در واقع انتقال و بهره برداری آن از دیگر مسائل مورد گفت و گوی دو رییس جمهوری خواهد بود.


نفت و گاز همان چیزی است که هم لهستان و هم دیگر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی برای بهره برداری از آن به روسیه وابسته اند.


سپر دفاع ضد موشکی نیز که در در نزدیکی مرزهای روسیه در جمهوری های چک و لهستان برپا می شود مسئله دیگری است که مخالفت با آن از اولویت های سیاست خارجه فدراسیون روسیه است.



سپر دفاع ضد موشکی که در در نزدیکی مرزهای روسیه در جمهوری های چک و لهستان برپا می شود مسئله دیگری است که مخالفت با آن از اولویت های سیاست خارجه فدراسیون روسیه است.

در نتیجه جرج بوش و لخ کاچینسکی در مورد مسائلی گفت و گو می کنند که نتیجه آن ها به روسیه نیز مربوط می شود.


دفتر ریاست جمهوری لهستان پیشاپیش اعلام کرده است که دیدار لخ کاچینسکی از آمریکا اهداف سیاسی دارند.


عراق و افغانستان که لهستان در هر دوی آن ها نیروی نظامی دارد، از دیگر مسائل مورد گفت و گوی کاچینسکی – بوش خواهد بود.


اما در شرق لهستان، روسیه پیش از دیدار لخ کاچینسکی و جرج بوش روز شنبه اعلام کرد که از معاهده نیروهای متعارف در اروپا فعلا کناره گیری می رود.


معاهده نیروهای متعارف در اروپا نخست در سال ۱۹۹۰ میان کشورهای عضو پیمان ورشو و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منعقد شد. در طول سال ها تغییراتی در آن داده شد.


این معاهده برای محدود کردن سلاح های کشتار جمعی و دیگر ادوات جنگی در کشورهای امضا کننده و برخی نقاط استراتژیک جهان به وجود آمد.


سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه می گوید: روسیه به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی ناتو از این پیمان خارج می شود.


آقای کیسلیاک می گوید: «من باید بر این موضوع تاکید کنم که ما راه گفت و گو را نبسته ایم. ما به شرکای خود راه هایی که می توان بر سر این پیمان دوباره به توافق رسید را نشان داده ایم. ما همچنان منتظریم تا واکنشی سودمندی از طرف مقابل ببینیم.»


در پاسخ به خروج روسیه از این پیمان، ویتولد واشچیکوفسکی، معاون وزیر امور خارجه لهستان در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت: «پیمان نیروهای متعارف در اروپا یکی از مهم ترین موقعیت های ایجاد شده پس از جنگ سرد بود. ما می خواهیم این معاهده را حفظ کنیم. البته با پاره ای اصلاحات و تغییرات. آن چه پیشتر هم در مورد آن گفت و گوهایی صورت گرفته بود. اما ما نمی خواستیم از این پیمان خارج شویم و نمی خواهیم که روسیه هم از این پیمان خارج شود.»


روسیه پیشتر و در پی اعلام رسمی ایجاد سپر دفاع ضد موشکی تهدید کرده بود که ممکن است از پیمان نیروهای متعارف در اروپا خارج شود.


به هرحال به نظر نمی رسد سپر دفاع ضد موشکی مسئله اصلی گفت و گوها در آمریکا باشد. پیشتر دفتر ریاست جمهوری لهستان اعلام کرد که لخ کاچینسکی طرف مذاکره اصلی بر سر سپر دفاع ضد موشکی نیست. در این مورد کارشناسان قدم به قدم در حال پیشبرد مذاکرات هستند.


لخ کاچینسکی در حالی به دیدار جرج بوش رییس جمهور آمریکا می رود که هر دو رییس جمهوری در کشورهای خود با افت محبوبیت رو به رو هستند.


بحران عراق به محبوبیت جرج بوش ضربه زده است و فساد مالی و سیاسی در ائتلاف حامی لخ کاچینسکی به محبوبیت این رییس جمهوری لهستانی.


XS
SM
MD
LG