لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

نام ایران دوباره بر تارک زعفران جهان می درخشد؟


اگرچه ايران بزرگترين توليد کننده زعفران در جهان است اما در سال‌های اخير اسپانيا با خريد زعفران ايران و عرضه آن در بازار جهانی خود را جانشين ايران کرده است.

اکنون بازرگانان ايرانی با بستن قراردادی تجاری با اسپانيا آنها را به خراسان برده و دوباره نام ايران را بر تارک زعفران جهان زنده می‌کنند.

ايران نه تنها بزرگترين توليد کننده زعفران در جهان است بلکه قديمی ترين آن نيز هست. مزارع خراسان از سه هزار سال پيش اين طلای سرخ را که زينت سفره ايرانی‌هاست، توليد کرده است.



سال گذشته ايران ۱۵۰ تن زعفران توليد کرد که ۸۰ درصد توليد جهانی اين محصول لوکس يا اعلاء را رقم زده است.

زعفران ايران به قيمت هر کيلو ۲۵۰۰ دلار معامله و به ۴۳ کشور جهان صادر می شود، اما در سال های اخير بسته بندی و صدور آن را اسپانيا در انحصار گرفته و خود را آقای زعفران جهان معرفی می کرد.

حال شرکت زعفران «گلوبال» که يک شرکت خصوصی ايرانی است با يک شرکت اسپانيايی قرارداد بسته که بر اساس آن کارشناسان اسپانيايی در کارخانه ای نزديک تربت حيدريه با وسايل مدرن در چيدن، خشک کردن و بسته بندی زعفران سهيم خواهند شد و بار ديگر نام ايران زينت بسته های زعفران در جهان می شود.

هادی موحدان، رییس اتحاديه کارکنان زعفران تربت حيدريه، اين اقدام را ۱۰۰ درصد به نفع اقتصاد خراسان و کارکنان اين صنعت خواند.

آقای صابر شيخ، يکی از صادرکنندگان کالاهای ايرانی در لندن، در اين باره به راديو فردا می گويد: «برای صدور زعفران ايران تا به حال مشکل خاصی وجود نداشته است. با توجه به اين که سطح زير کشت زعفران در ايران بيشتر شده، اين قرارداد وسيله ای است که بازارهای خارجی ايران توسعه می دهد.»

آقاي شيخ! به اين ترتيب آيا اسپانيا در مورد قيمت گذاری زعفران در سطح جهان می تواند نقش داشته باشد؟

بله، هميشه اين نقش وجود داشته اما چون ۹۰ درصد زعفران دنيا در ايران توليد می شود اينها زياد نمی توانند به صادرات زعفران ايران صدمه ای برسانند. اما در گذشته زعفران ايران را مخلوط می کردند و به نام اسپانيا می فروختند.

اگر دور چهارم تحريم های اقتصادی ايران آغاز شود به صادرات زعفران هم صدمه خواهد خورد؟

اين نوع تحريم ها نمی تواند به صادرات ايران لطمه بزند. فقط ممکن است اين تحريم ها باعث شود هزينه صادرات افزايش يابد، ولی ايران آماده است تمام اين هزينه ها را تحمل کرده و وضعيت خود را در بازارهای خارجی مستحکم نگهدارد. برای بعضی کالاها مانند زعفران رقيبی وجود ندارد.

البته برخی معتقدند زارعان ايرانی نگران آن هستند که حضور نيروهای غربی در افغانستان و استفاده دهقانان افغانی از فن آوری های کشاورزی و آبياری غرب افغانستان را در آينده ای نه چندان دور به رقيبی جدی برای زعفران ايران بدل کند.
XS
SM
MD
LG