لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

«شکایت سحرخیز از اژه ای سالهاست که به جریان نیفتاده»


عیسی سحرخیز در یکی از جلسات دادگاه محاکمه خود.
عیسی سحرخیز در یکی از جلسات دادگاه محاکمه خود.
عيسى سحرخيز، روزنامه نگار زندانى، روز يكشنبه در جلسه غيرعلنى دادگاه خود در تهران اعلام كرد كه از آيت الله على خامنه اى، محمود احمدى نژاد و غلامحسين محسنى اژه اى به خاطر سكوت شان در قبال حوادث يك سال گذشته شكايت مى كند.

عيسى سحرخيز پس از انتخابات رياست جمهورى سال گذشته توسط ماموران امنيتى بازداشت شد و بنا به نوشته دفاعيه اش، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت، كه از جمله منجر به شكستگى دنده وى شد.

اتهام هاى عيسى سحرخيز تحت عنوان «شركت در اغتشاشات پس از انتخابات» و «تشويق مردم به اغتشاش»، كه هنگام بازداشت عليه وى اعلام شد، پيش از برگزارى دادگاه به «توهين به مقام رهبرى» و «فعاليت و تبليغ عليه نظام» تغيير يافته بود.



مهدى سحرخيز، فرزند اين روزنامه نگار زندانى، درباره دادگاه غيرعلنى پدر خود به رادیو فردا مى گويد:

مهدی سحرخيز: طبق قانون اين دادگاه بايد به صورت علنى و با حضور هيئت منصفه باشد كه اين طور نشده و نتيجتاً ايشان اين دادگاه را قبول نكردند و دفاعيه خودشان را به مردم ايران دادند و گفتند كه در اين دادگاه نظرات خودم را نمى دهم.

به جز آن مطرح كردند كه در اين مدت همه اش زير شكنجه بودند و عليه عاملان و آمرين اين شكنجه شكايت خواهند كرد. بيشتر به خاطر آمرين، وزير اطلاعات آن موقع محسن اژه اى، آقاى احمدى نژاد و شخص آقاى خامنه اى. گفتند حتى اينها دستور مستقيم را نداده باشند، در راس امور كه هستند. بعد از يك سال هنوز سكوت كرده اند. بر عليه اينها شكايت خواهد كرد. ايشان را با پابند برده اند دادگاه كه اعتراض كرده و گفته اگر اينطور باشد من اصلاً بر نمى گردم و شروع مى كنم اعتراض كردن كه بدون پابند برگرداندند.

صحبت هايشان يك ساعت و نيم طول كشيده. متن دفاعيه را هم داده اند بيرون كه همه بتوانند بخوانند و حرفهايى كه داشتند به دادگاه بزنند.

آقاى سحرخيز مطالب مختلفى را در مورد ضرب و جرح خودشان كه منجر به شكستگى دنده ايشان شده، مطرح كرده اند. آيا قاضى دادگاه عكس العملى در اين رابطه داشته، مثلاً دستور رسيدگى بدهد يا چيزى شبيه اين؟

نه تا آنجا كه من خبر دارم از اين اتفاقات نيافتاده. وقتى پدر من گفتند من شكايت مى كنم، پرسيده اند چرا تا به حال شكايت نكردى؟ كه ايشان گفته به من اجازه شكايت ندادند كه اين درست است. چون توى آن يك سال به ايشان اجازه ندادند كه شكايت كند.

همچنين برگشتند گفتند كه پرونده اى دارم عليه آقاى اژه اى كه سال هاست در جريان است وقتى ايشان را گاز گرفتند، هنوز به جريان نيفتاده. متاسفانه مى شود گفت كه هيچ گونه رسيدگى نشده.

در شرايط كنونى، آقاى سحرخيز از لحاظ درمانى در چه وضعيتى هستند؟ چون در دفاعيه شان اشاره شده كه همچنان از درد شديد به خاطر جابجايى دنده رنج مى برند؟

قاعدتاً وقتى يك اتفاق خيلى وحشتناك برايتان بيافتد و آن طور كه بايد درمان شود درمان نشود، اين اتفاق تا ابد همراهتان خواهد بود. دقيقا مى شود گفت اين هم يك چنين اتفاقى است. متاسفانه ايشان همچنان همان درد شديد را دارند. ولى نمى شود گفت چه شكلى است. چون دردى كه خودشان تحمل مى كنند و به كسى نمى گويند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG