لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

النعيمی: عربستان توليد نفت را افزايش نمی دهد


وزير نفت عربستان اين تحليل را که بازار با مشکل ذخيره نفت روبرو است رد کرد. (عکس: AFP)
وزير نفت عربستان اين تحليل را که بازار با مشکل ذخيره نفت روبرو است رد کرد. (عکس: AFP)


عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور صادر کننده نفت جهان می گوید که به رغم تلاطم در قیمت های جهانی نفت این کشور توليد نفت خود را افزایش نمی دهد.



علی النعيمی که در کنفرانس جهانی نفت در مادريد به سر می برد به شبکه تلويزيونی سی ان ان گفته است که با قيمت های کنونی نفت مشکل دارد «ولی نمی توانيم کاری در اين زمينه انجام دهيم.»

عربستان سعودی که بزرگترين توليد کننده نفت جهان است، روز ۲۳ ژوئن اعلام کرد که برای تعادل در بازار نفت ميزان توليد خود را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزايش می دهد. به رغم اين اعلام، قيمت نفت بار ديگر افزايش يافت و از مرز ۱۴۳ دلار در هر بشکه فراتر رفت.


وزير نفت عربستان اين تحليل را که بازار با مشکل ذخيره نفت روبرو است رد کرد.


کشورهای نفتی می گويند که دليل بالا رفتن قيمت نفت به مسائل سياسی از جمله افزايش تنش ميان ايران و اسرائيل، ماليات سنگين کشورهای اروپايی و آمريکا بر فرآورده های نفتی و بورس بازی دلالان باز می گردد و افزايش توليد مشکلی را حل نمی کند.


پيشتر ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در سخنانی که در شماره روز سه شنبه روزنامه کويتی عرب تايمز نقل قول شد، گفت:« کسانی که فکر می کنند بهای نفت با افزايش توليد آن پايين خواهد آمد، در اشتباه هستند، زيرا شاخص هايی وجود دارند که بر اساس آنها بهای نفت بالا خواهد ماند.»


روز سه شنبه، شکيب خليل، دبير کل اوپک، کشورهای صادر کننده نفت، نيز در کنفرانس مادريد گفت: «توليدکنندگان نفت نگران آينده درخواست برای توليد بيشتر نفت هستند که اين موضوع نيز منجر به ترديد آنان برای سرمايه گذاری هنگفت در صنايع نفت می شود.»


بازتاب اين سخنان باعث شد که قيمت هر بشکه نفت خام سبک و شيرين برنت در نيويورک به ۱۴۱ دلار و ۴۰ سنت افزايش يابد که اين رقم در مورد نفت خام سبک و شيرين دريای برنت به ۱۴۱ دلار و ۳۳ سنت رسيد.


بهای نفت که در ابتدای سال ۲۰۰۸ ميلادی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه رسيد، طی شش ماه اخير حدود ۴۰ درصد افزايش قيمت داشته است.


علی النعيمی می گويد که عربستان ظرف چند سال آينده ۱۲۹ ميليارد دلار در صنعت نفت خود سرمايه گذاری خواهد کرد تا توليد نفت را به ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزايش دهد.


بر اساس آمارهای رسمی، اين کشور در حال حاضر ظرفيتی معادل توليد ۱۱ ميليون بشکه نفت در روز را دارد.


کشورهای توليد کننده و مصرف کننده نفت از روز دوشنبه، دهم تير، در مادريد تشکيل جلسه داده اند تا در زمينه چگونگی ايجاد ثبات در بهای نفت گفت و گو کنند.


در جلسه اين کشورها که تحت عنوان «کنگره جهانی نفت» برگزار شده است، کوشش می شود که اقداماتی برای مبارزه با افزايش بهای نفت و همچنين افزايش عرضه نفت به بازارهای جهانی تعيين و اجرا شوند.


XS
SM
MD
LG