لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

هفته نامه «شهروند امروز» توقیف شد


هفته نامه «شهروند امروز» که در تهران منتشر می شد از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقيف شد.


عليرضا ملكيان، معاون مطبوعاتى و اطلاع رسانى وزارت ارشاد گفته است: تا كنون بارها به مديران اين نشريه در خصوص رعايت نكردن زمينه انتشار نشريه بر اساس پروانه آن تذكر داده شده بود اما هيچ اقدامى از سوى مديران آن صورت نگرفت.


وى با اعلام اينكه اين نشريه از چهارشنبه شب توقيف شده است، اظهار داشت: هيئت نظارت بر مطبوعات بر اساس تذكرات قبلى و با توجه به موضوع عدم رعايت زمينه انتشار و مغايرت با آنچه در پرونده آن قيد شده و بر اساس بند ب ماده هفت قانون مطبوعات، اين نشريه را توقيف كرده است.


هفته نامه شهروند امروز كه از نشريات پر تيراژ ايران محسوب مى شد از اوايل ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۶ انتشار خود را آغاز كرد و تا زمان توقيف، ۷۰ شماره آن به چاپ رسيده بود.


«شهروند امروز» به سردبيرى محمد قوچانى، سردبير سابق روزنامه هاى توقيف شده «شرق» و «هم ميهن» منتشر مى شد و رياست شوراى سياستگذارى آن را محمد عطريانفر، مدير سابق روزنامه همشهرى و از اعضاى حزب كارگزاران سازندگى بر عهده داشت.


هيئت نظارت بر مطبوعات در ماه هاى گذشته نيز اقدام به توقيف و لغو امتياز چندين هفته نامه و روزنامه كرده است.


بيشترين تعداد نشرياتى كه از سوى اين هيئت در يك روز توقيف شدند در روز ۲۶ اسفند سال ۸۶ است كه هيئت نظارت هفت نشريه را با هم توقيف و مجوز آنان را لغو كرد.


زمينه انتشار؛ فرهنگى و نه سياسى


مديران اين هفته نامه تاكنون در خصوص توقيف «شهروند امروز» اظهار نظرى نكرده اند ولى محمود عليزاده طباطبايى، وكيل اين نشريه گفته است: شهروند امروز توقيف شده ولى هنوز اين خبر به طور رسمى به آنها اعلام نشده است.


وى به خبرگزارى فرانسه گفت: توقيف اين نشريه به اين دليل صورت گرفت كه مجوز آن براى انتشار مطالب فرهنگى و اجتماعى بوده است و نمى تواند مطالب سياسى داشته باشد.



شهروند امروز تلاش داشت تا با رويكرد خبرى- تحليلى اتفاقات و اخبار ايران و جهان را در حوزه هاى گوناگون تحت پوشش قرار دهد.

شهروند امروز توسط تيم سابق روزنامه هاى همشهرى، هم ميهن و روزنامه شرق اداره مى شد و تلاش داشت تا با رويكرد خبرى- تحليلى اتفاقات و اخبار ايران و جهان را در حوزه هاى گوناگون تحت پوشش قرار دهد.


اين نشريه در شماره آخر خود مصاحبه اى با فائزه هاشمى، دختر رييس جمهورى سابق ايران به چاپ رسانده است كه او در باره شايعات پيرامون وضعيت خانواده اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجلس خبرگان ايران، اظهار نظر كرده است.


مردادماه گذشته براى نخستين بار اخبارى مبنى بر توقيف شهروند امروز منتشر شد ولى اين خبر در آن زمان تكذيب شد.


پاره اى از رسانه هاى ايران گزارش داده اند، اين هفته نامه كه به صورت تمام رنگى چاپ مى شد در يكسال اخير از اقبال گسترده اى در ميان مخاطبان ايرانى برخوردار شده بود.


توقيف انتشار شهروند امروز ساعاتى پس از آن صورت گرفت كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران در سخنانى با «ابراز ناخرسندى شديد از فضاى تبليغاتى و مطبوعاتى كشور» به دليل انتقاد از دولت شديدا به آنها حمله كرد.


وى گفت: «فضاى بى بند و بارى در حرف زدن و اظهار نظر عليه دولت، مسائلى نيست كه خداوند به آسانى از آنها بگذرد.»


شهروند امروز و «مرگ لاهوتى در زندان اوين»


هفته نامه «شهروند امروز» در شماره ۷۰ خود كه سه شنبه گذشته روانه كيوسك هاى مطبوعاتى ايران شد، به نقل از خاطرات اكبر هاشمى رفسنجانى، مطالبى در خصوص كشته شدن آيت الله لاهوتى در زندان اوين منتشر كرد.


آيت الله حسن لاهوتى اشكورى از روحانيان مخالف شاه در قبل از انقلاب بود كه پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به عنوان نماينده رشت به مجلس اول راه يافت.


وى به رغم اينكه دو پسرش با دو دختر اكبر هاشمى رفسنجانى ازدواج كرده بودند، در اوايل آبان سال ۱۳۶۰ از سوى ماموران دادستانى انقلاب تهران كه زير نظر اسداله لاجوردى فعاليت مى كردند بازداشت و روانه زندان اوين شد.


هاشمى رفسنجانى در كتاب «پس از بحران» كه مربوط به خاطرات وى در سال ۶۰ است، گفته است: با وجود نگرانى آيت الله خمينى و احمد خمينى از بازداشت آيت الله لاهوتى، و در فاصله چند ساعت كه خودش به عنوان رييس مجلس در جستجوى اسداله لاجوردى، حاكم شرع وقت تهران براى آزادى لاهوتى از زندان بود، خبر مرگ وى را شنيده و لاجوردى ادعا كرده كه آيت اله لاهوتى بر اثر سكته در زندان اوين مرده است.


XS
SM
MD
LG