لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

شكست سنگین تیم فوتبال سايپا در تاشكند


مسابقه رفت دو تیم سایپا و بنیادکار در تهران دو بر دو مساوى شده بود.(عکس: ایسنا)
مسابقه رفت دو تیم سایپا و بنیادکار در تهران دو بر دو مساوى شده بود.(عکس: ایسنا)

تيم سايپاى ايران در مسابقه برگشت مرحله يك چهارم پايانى ليگ قهرمانان فوتبال آسيا از تيم بنيادكار (كوروفچى) ازبكستان با نتیجه سنگين پنج بر يك شكست خورد و با جام وداع کرد.


مسابقه رفت دو تیم در تهران دو بر دو مساوى شده بود و در تاشكند، ازبك ها با يك بازى مصمم و برتر با زدن سه گل در همان نيمه نخست كار را تمام و در پايان با مجموع هفت گل زده در برابر سه گل خورده صعود كردند.


سايپا در اين مسابقه بسيار كند، پر اشتباه و بى هدف بازى كرد. ميرجلال كازيموف در آخرين بارى كه روى نيمكت مربيگرى بنيادكار نشست و پيش از آن كه جايش را به زيكوى برزيلى بدهد، بسيار آگاه تر از همتايش در تیم سایپا، پى ير ليتبارسكى، پاى به ميدان گذاشت.


تمركز تيم سايپا بر روى ريوالدو به تيم پر مهره ازبك فرصت داد تا با تحت فشار قرار دادن هر بازيكن پا به توپ تيم سايپا، عملا در جست و جوى گل هاى بیشتر باشد. ريوالدو هم با پاس هاى طلایى و به ثمر رساندن يك ضربه پنالتى عملا ضعف سايپا را در اين مسابقه نشان داد.


گل هاى زود هنگام و نا اميد كننده تيم ميزبان باعث شد تا ليتبارسكى در نيمه اول با آوردن ابراهيم توره و در شروع نيمه دوم با فرستادن صابر مير قربانى به زمين، براى تقويت خط حمله تلاش کند. پس از گل دوم بنياد كار، جلال حسينى هم از خط دفاع به خط ميانى رفت.


ورود صابر مير قربانى به زمين به تك گل سايپا در دقيقه دوم توسط او و پس از يك – دو با ابراهيم توره انجاميد. اما ديرى نپاييد كه خوزه ويلانوآ سومين گل خود در اين مسابقه را با ضربه سر به ثمر رساند تا بازى چهار بر يك شود.


در حالى كه بازى به دقيقه ۷۳ رسيده بود ازبك ها پنجمين گل خود را نيز با ضربه سر مدافع پيشتاخته، لوييزانو، به ثمر رساندند تا ورود ميلاد زنيدپور به عنوان سومين و آخرين تعويضى تيم سايپا را هم بى نتيجه نشان دهند.


در حالى كه هر دو تيم در انتظار سوت پايان بودند، حسين كعبى دو اخطاره و از زمين اخراج شد.


پيروزى پنج بر يك بنيادكار بر سايپا، نماينده فوتبال ايران را ضعيف ترين تيم اين مرحله نشان داد كه با دفاعى لرزان و ضربه پذير، سخت ترين شكست تاريخ اين تيم را رقم زد.


تمركز تيم سايپا بر روى ريوالدو به تيم پر مهره ازبك فرصت داد تا با تحت فشار قرار دادن هر بازيكن پا به توپ تيم سايپا، عملا در جست و جوى گل هاى بیشتر باشد. ريوالدو هم با پاس هاى طلایى و به ثمر رساندن يك ضربه پنالتى عملا ضعف سايپا را در اين مسابقه نشان داد.

در اين مرحله تيم آدلايد استراليا با پيروزى يك بر صفر بر كاشميا انتلز ژاپن با مجموع گل دو بر يك؛ اوراواردز با پيروزى دو بر صفر بر القادسيه كويت و با مجموع چهار بر سه؛ و گامبا اوزاكا با پيروزى دو بر صفر بر الكرامه سوريه و با مجموع چهار بر يك؛ به مرحله نيمه پايانى صعود كردند.


اطمینان لیتبارسکی قبل از بازی


سايت كنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشى از تاشكند نوشته بود كه پى ير ليتبارسكى، مربى تيم سايپا پيش از بازى برگشت با كوروفچى (بنيادكار) در حالت مطمئنى به سر مى برد، هرچند تيم ازبك از برترى اندكى از بازى رفت برخوردار است.


تساوى دو بر دو هفته پيش در ورزشگاه آزادى به اين معنى بود كه قهرمان ليگ حرفه اى سال ۲۰۰۷ ايران براى رسيدن به مرحله نيمه پايانى و قرار گرفتن در جمع چهار تيم باقى مانده نياز به پيروزى در ورزشگاه «ام اچ اس كى» در بعد از ظهر روز چهارشنبه، بيست و چهارم سپتامبر، دارد.


اما پس از اين كه او شاهد دو بار بازگشت تيمش به بازى در پى گلزنى ازبك ها در بازى نخست بود، هافبك پيشين تيم ملى آلمان اعتقاد داشت كه آنان مى توانند نتيجه اى را كه مى خواهند در تاشكند به دست آورند.


ليتبارسكى گفت: «ما به نسبت مسابقه رفت در مورد كوروفچى حالا بسيار بيشتر مى دانيم- از جمله از نقاط قدرت و ضعف آنان. فكر مى كنم كه براى مسابقه برگشت شرايط بدنى ما بسيار بهتر از آنان است. كوروفچى يك تيم خوب است اما سايپا قويتر است و ما هنوز بختى عالى براى رسيدن به نيمه پايانى داريم.»


اما شكست سنگين در تاشكند خلاف اعتقاد سرمربى آلمانى را نشان داد.


عجيب نبود كه ليتبارسكى حساب ويژه اى براى ريوالدو باز كند. حساب ويژه بعد از اين بود كه مرد برزيلى و از بازيكنان فوتبال باشگهای مطرح جهان در دومين بازى براى تيم كوروفچى سومين گل خود را در مسابقه هفته پيش در ايران براى تيم ازبك زد.


ريوالدو در مسابقه برگشت علاوه بر گلى كه از نقطه پنالتى به ثمر رساند، بارها در نقش بازی ساز و پاسور عالى ظاهر شد.


سكان به زيكو سپرده شد


پس از پيروزى بنيادكار بر سايپا در بازی رفت، مير جلال كازيموف سكان مربيگرى را به زيكو، بازيكن پيشين و مربى مشهور برزيلى سپرد.


زيكو به عنوان يكى از بزرگترين بازيكنان تاريخ فوتبال برزيل، در سال ۲۰۰۶ ژاپن را به جام جهانى در آلمان برد. سال بعد رهبرى فنر باغچه تركيه را به عهده گرفت و اين تيم را تا مرحله يك چهارم پايانى ليگ قهرمانان اروپا رهبرى كرد.


XS
SM
MD
LG