لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

هشدار آمریکا به خروج ایران از معاهده ان پی تی


ايالات متحده آمريکا نگران است که خروج ايران از معاهده ان پی تی، برنامه هسته ای تهران را از چشم ناظران بين المللی دور نگهدارد.
ايالات متحده آمريکا نگران است که خروج ايران از معاهده ان پی تی، برنامه هسته ای تهران را از چشم ناظران بين المللی دور نگهدارد.

آمریکا روز چهارشنبه با ضمن اعلام هشدار درباره «خطر خروج ايران از معاهده منع گسترش سلاح های اتمی»، اعلام کرد که شورای امنیت در این موضوع دخالت خواهد کرد.



کريستوفر فورد، نماينده ايالات متحده در اجلاس ۱۳۰ کشور عضو معاهده ان پی تی در سخنرانی خود در اين نشست گفت: «از زمان روشن شدن تخطی چندباره و در حال جريان ايران از الزام به ان پی تی، رهبران اين کشور به طور قابل ملاحظه ای به خروج از اين معاهده اشاره می کنند.»

آقای فورد اضافه کرد که خروج از اين معاهده نبايد به معنای ناديده گرفتن تخطی های قبلی يا پايان تلاش های بين المللی از به کارگيری ابزارهای مناسب برای اقدام عليه تخلفات ایران تصور شود.


وی اشاره کرد که سازمان ملل با دخالت در اين زمينه و ارجاع موضوع به شورای امنيت، تحريم هايی عليه ايران اعمال خواهد کرد.


ايالات متحده آمريکا نگران است که خروج ايران از اين معاهده برنامه هسته ای تهران را از چشم ناظران بين المللی دور نگهدارد و مانند تجربه کره شمالی، جمهوری اسلامی ایران در مسير توليد سلاح هسته ای قرار گيرد.


خروج از اين معاهده ( ان پی تی ) نبايد به معنای ناديده گرفتن تخطی های قبلی يا پايان تلاش های بين المللی از بکارگيری ابزارهای مناسب برای اقدام عليه تخلفات ایران تصور شود.
نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

اين در حالی است که با وجود عضويت ايران در ان پی تی، تهران همچنان از سوی کشورهای غربی متهم است که در پوشش برنامه اتمی خود درصدد کسب توانايی برای توليد بمب هسته ای است.


طبق معاهده جهانی ان پی تی (منع گسترش تسلیحات هسته ای)، به جز پنج کشور روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آمریکا، هیچ کشوری در جهان اجازه ندارد که سلاح هسته ای تولید کند.


ژان فرانسوا دوبله، نماينده فرانسه در اين اجلاس نیز گفته است: « ممکن است اين موضوع مد نظر قرار گيرد که ايران در برآورده ساختن شرايط مندرج در بند چهارم معاهده ان پی تی به منظور داشتن حق دستيابی به انرژی هسته ای، قصور داشته است.»


جمهوری اسلامی ايران گفته که برنامه ای برای عقب نشينی از ان پی تی ندارد و بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی می توانند از تاسيسات هسته ای آن بازديد کنند ولی در ضمن اشاره کرده که تهران در صورت تشديد بحران و افزايش فشارها، ممکن است از اين معاهده خارج شود.


از سوی دیگر برخی از محافل تندروی ايران نیز به دولت جمهوری اسلامی فشار وارد می آورند که برنامه خروج از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را در دستور کار خود قرار دهد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش ماه فوريه خود گرچه اعلام کرد به نشانه ای دال بر حرکت ايران در مسير توليد سلاح هسته ای دست نيافته است ولی در ضمن اشاره کرده که ايران از مقررات آژانس تخلفاتی داشته و نمی تواند تضمين کند که برنامه اتمی این کشور اهداف نظامی ندارد.


ممکن است اين موضوع مد نظر قرار گيرد که ايران در برآورده ساختن شرايط مندرج در بند چهارم معاهده ان پی تی به منظور داشتن حق دستيابی به انرژی هسته ای، قصور داشته است.
نماینده فرانسه در آژانس بین المللی انرژی اتمی

اگرچه جمهوری اسلامی ایران می گويد که برنامه اتمی آن صلح آميز بوده و برای توليد برق مورد استفاده قرار می گيرد ولی شورای امنيت سازمان ملل به دليل امتناع ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم، تاکنون دو قطعنامه مجزا در دسامبر سال گذشته و مارس سال جاری عليه تهران به تصويب رساندهاست.


براساس اين قطعنامه ها، تحريم های تسليحاتی عليه ايران به اجرا در می آيد و سفر برخی از مقامات کليدی نظامی و درگير در پروژه اتمی ايران به خارج از کشور ممنوع شده است.


قطعنامه اخیر شورای امنيت، جمهوری اسلامی را ملزم می کند تا روز ششم خردادماه جاری تمام فعاليت های مربوط به غنی سازی را به حالت تعليق درآورد. جمهوری اسلامی اين ضرب الاجل را رد کرده و گفته است که توقف غنی سازی اورانيوم را از« ادبيات هسته ای» خود حذف کرده است.


کنفرانس وين


نشست ۱۳۰ کشور عضو معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی از روز ۳۰ آوريل در وين آغاز به کار کرد و هدف آن فراهم کردن مقدمات بازنگری در اين معاهده در سال ۲۰۱۰ عنوان شده است. اين نشست قرار است روز جمعه به کار خود پايان دهد.


نماينده جمهوری اسلامی ایران در اين کنفرانس مخالفت تهران را با بندی در دستور اين اجلاس مبنی بر لزوم « پايبندی کامل» اعضاء به معاهده ان پی تی اعلام کرد و عملا توقفی در جريان بحث ها بوجود آورد.


ايران زمانی از مخالفت خود عقب نشينی کرد که آفريقای جنوبی با ارائه پيشنهادی تنها به پايبندی اعضا به «مفاد معاهده» اشاره کرده بود.


XS
SM
MD
LG