لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

دبیر کل سازمان ملل سخنان احمدی نژاد علیه اسرائیل را محکوم کرد


رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس یک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئیس با حمله به اسرائیل این کشور را «نژاد پرست» خواند.
رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس یک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئیس با حمله به اسرائیل این کشور را «نژاد پرست» خواند.
دبیر کل سازمان ملل اظهارات محمود احمدی نژاد علیه اسرائیل را محکوم کرد و معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز سخنان وی را «شرم آور» خواند.

بان کی مون، دیبر کل سازمان ملل روز دوشنبه گفت که رییس جمهور ایران از سخنرانی اش برای «متهم کردن، تفرقه و حتی تحریک» استفاده کرد که در تضاد با هدف این نشست است.

رییس جمهور ایران در سخنرانی خود در آغاز کنفرانس یک هفته ای «ضد نژاد پرستی» در ژنو سوئیس با حمله به اسرائیل این کشور را «نژاد پرست» خواند.

آقای احمدی نژاد که سخنانش با اعتراض های گسترده هیئت های نمایندگی غربی روبرو شد، گفت: « بعد از جنگ جهانى دوم عده اى به بهانه قربانى شدن يهوديان و سو استفاده از هالوكاست با تجاوز و لشگر كشى ملتى را آواره و عده اى را از اروپا، آمريكا و ساير كشورها به سرزمين آنان منتقل كردند و حكومت كاملا نژاد پرست را در سرزمين اشغالى فلسطين برپا كردند.»

وی با انتقاد از حق وتو شورای امنیت گفت: «شورای امنیت اين رژيم غاصب را در فلسطين حاکم و تثبيت کرد.»

اظهارات رییس جمهور ایران که پیشتر نیز گفته بود اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، باعث شد که هیئت های نمایندگی کشورهای اروپایی نشست سازمان ملل را به نشانه اعتراض ترک کنند.

دولت چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه اعلام کرد که در واکنش به سخنان محمود احمدی نژاد به طور کامل از نشست یک هفته ای ضد نژاد پرستی کنار می کشد.
دولت چک نیز که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه اعلام کرد که در واکنش به این سخنان به طور کامل از نشست یک هفته ای ضد نژاد پرستی کنار می کشد.

در بیانیه وزارت امور خارجه چک آمده است: «همچون شرکای دمکرات خود در اروپا و غیر اروپا، نمی توانیم اجازه دهیم که حضور ما عاملی برای مشروعیت دادن به حملات ضد اسرائیلی شود که کاملا غیر قابل قبول است.»

آمریکا: سخنان «شرم آور»

ایالات متحده آمریکا در واکنش به اظهارات رییس جمهور ایران بر ضد اسرائیل، سخنان وی را «شرم آور» و «نفرت انگیز» خواند.

الخاندرو وولف، معاون نماینده آمریکا در دفتر سازمان ملل، گفت: «من نمی توانم هیچ واژه دیگری را به جز شرم آور به کار ببرم.»

وی گفت: این سخنرانی «ننگین و نفرت آور» بود.

آقای وولف افزود: «این یک بی عدالتی بزرگ علیه ملت ایران است و ما از رهبران این کشور می خواهیم تا رویکرد سازنده، درست، میانه روانه و دقیق در ارتباط با مسائل موجود در منطقه در پیش گیرند.»

پیتر گودرهام، سفیر بریتانیا در دفتر سازمان ملل در ژنو نیز با محکوم کردن سخنان رییس جمهور ایران، اظهارات وی را «تحریک کننده و اهانت بار» خواند.

وی گفت: چنین سخنان ضد یهود جایی در نشست ضد نژاد پرستی سازمان ملل ندارد.

آندری لوگار، نماینده اسلوونی نیز اظهارات محمود احمدی نژاد را بر خلاف روح چنین کنفرانسی دانست.

روپرت کالویله، سخنگوی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز در بیانیه ای گفت: «ما از لحن رئیس جمهور جمهور ایران عمیقا متاسف هستیم. از نظر ما این سخنرانی در کنفرانسی که بر پایه تنوع و تساهل بر پا شده است کاملا نامتناسب بود.»

کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل متحد در حالی روز دوشنبه در ژنو آغاز به کار کرد که ایالات متحده آمریکا همراه با شماری از متحدان مهم خود این کنفرانس را تحریم کرده است.

علاوه بر آمریکا کشورهای استرالیا، ایتالیا، آلمان، هلند، کانادا و اسرائیل کنفرانس ضدنژادپرستی سازمان ملل در ژنو را تحریم کرده ‌اند.

کشورهای تحریم‌کننده نگران آن هستند که کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو همانند کنفرانس ضدنژادپرستی دوربان که در سال ۲۰۰۱ در آفریقای جنوبی برگزار شد به محلی برای انتقاد از اسرائیل تبدیل شود.

هدف از برگزاری کنفرانس ضدنژادپرستی ژنو که از آن با عنوان «دوربان ۲» هم یاد می‌شود، بررسی پیشرفت‌های حاصله در زمینه مبارزه با نژادپرستی از سال ۲۰۰۱ تاکنون اعلام شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد، در نطق افتتاحیه خود با انتقاد از کشورهایی که این کنفرانس را تحریم کرده ‌اند اظهار داشت: تمام کشورهایی که برای جهانی عاری از نژادپرستی مبارزه می‌ کنند باید در این کنفرانس شرکت داشته باشند.
XS
SM
MD
LG