لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

هشدار ترکیه درباره آینده روابط نظامی خود با آمریکا


ژنرال بویوکانیت می گوید: مصوبه کنگره آمريکا در حال حاضر روابط ميان دو کشور را تحت تاثير قرار داده است.
ژنرال بویوکانیت می گوید: مصوبه کنگره آمريکا در حال حاضر روابط ميان دو کشور را تحت تاثير قرار داده است.

مقام ارشد ارتش ترکيه هشدار داد در صورتی که کنگره آمريکا لايحه نسل کشی ارامنه را تصويب کند همکاری نظامی آنکارا با واشینگتن به شدت «آسيب» خواهد ديد.


ژنرال ياشار بويوکانيت، رييس ستاد ارتش ترکيه به روزنامه مليت گفته است که مصوبه کنگره آمريکا در حال حاضر روابط ميان دو کشور را تحت تاثير قرار داده است.


وی اظهار داشت: اگر اين لايحه از تصويب کنگره آمريکا بگذرد روابط نظامی ترکيه با ايالات متحده به مانند سابق نخواهد بود.


  • «من يک فرمانده نظامی هستم و با مسائل مربوط به امنيت ملی سر و کار دارم و يک سياستمدار نيستم. اما در ارتباط با اين مسئله بايد بگويم که آمريکا به پاهای خود شليک می کند.»
رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه

در صورتی که لايحه کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول توسط ارتش عثمانی از تصويب نمايندگان کنگره آمريکا بگذرد اين قتل و عام از سوی آمريکا تحت عنوان «نسل کشی» به رسميت شناخته خواهد شد.


این لایحه در حال حاضر تنها در یکی از کمیته ای مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده و جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا نیز با آن مخالفت کرده است.


مورخان معتقدند که در اين نسل کشی نزديک به يک و نيم ميليون نفر از ارامنه توسط سپاهيان عثمانی کشته شدند ولی ترکيه که بازمانده اين امپراتوری محسوب می شود می گويد که کشته شدن اين اقليت به صورت سيستماتيک نبوده و بسياری از مسلمانان ترک نيز در اين جنگ جان خود را از دست داده اند.


ريس ستاد مشترک ارتش ترکيه می گويد: «من يک فرمانده نظامی هستم و با مسائل مربوط به امنيت ملی سر و کار دارم و يک سياستمدار نيستم. اما در ارتباط با اين مسئله بايد بگويم که آمريکا به پاهای خود شليک می کند.»


ترکيه در حال حاضر به عنوان يکی از متحدان نزديک آمريکا در منطقه خاورميانه به شمار می رود و جزئی از نيروهای ائتلاف به رهبری واشينگتن در افغانستان و عراق است.


ترکيه در واکنش به اين اقدام کنگره آمريکا، سفير خود را از اين کشور فراخوانده و هشدار داده است که ممکن است از حمايت لجستيکی از ارتش آمريکا درباره اين دو کشور دست بکشد.


حدود ۷۰ درصد از حمل و نقل هوايی آمريکا برای عراق و يک سوم از سوخت مورد استفاده ارتش ايالات متحده از طريق ترکيه صورت می گيرد. همچنين پايگاه های آمريکايی آب و مواد غذايی خود را از طريق کاميون هايی که از طريق ترکيه وارد خاک کردستان عراق وارد می شوند دريافت می کنند.


وزارت امور خارجه آمريکا خواستار خويشتنداری ترکيه درباره اين مسئله شده و دو هيات بلندپايه را به آنکارا اعزام کرده است.


اريک ادلمن، معاون وزير دفاع در امور سياسی گفته است که « قبل از سفر به آنکارا، کاندوليزا رايس از ما خواست تاکيد کنيم که دولت جرج بوش با اين لايحه مخالف است.»


XS
SM
MD
LG