لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

ارزیابی یک گزارش؛ «رابطه ويژه بريتانيا و آمريكا» به کدام سو می رود؟


نمایی از پارلمان بریتانیا
نمایی از پارلمان بریتانیا
«رابطه ويژه بريتانيا و آمريكا» عبارتى است كه در دهه هاى بعد از جنگ جهانى دوم به كرات از رسانه ها شنيده و در صحبت هاى سياست مداران به آن اشاره شده است، اما اكنون كميته روابط خارجى مجلس بريتانيا مى‌گويد اين واژه را بايد رسما بايگانى كرد.

روز يكشنبه، ۲۸ مارس، كميته روابط خارجى مجلس بريتانيا كه مركب از نمايندگان اين مجلس از سه حزب عمده كشور است، گزارشى منتشر كرده تحت عنوان «امنيت جهانى- رابطه بريتانيا و ايالات متحده آمريكا».

طى ۹ سال گذشته اين اولين بارى است كه اين كميته رابطه دو كشور را بررسى كرده است.



مايك گيپس، رییس كميته روابط خارجى مجلس بريتانيا در اين باره به «راديو فردا» مى گويد: «ما در چند ماه گذشته تحقيقاتى در اين رابطه انجام داديم كه بخشى از وظايف ما به عنوان كميته روابط خارجى مجلس است. ما گزارش هايى از اين قبيل درباره ايران، روسيه، چين، خاورميانه و كشورهاى ديگر نيز انجام داده ايم. در مورد رابطه ما با دولت آمريكا حدود ۱۰ سال بود كه هيچ نظر جديدى ارائه نشده بود و با تغيير دولت آمريكا و رياست جمهورى اوباما اكنون موقع مناسبى براى بررسى رابطه دو كشور تشخيص داده شد.»

«ما بر اين نظريم كه نبايد در باره رابطه با آمريكا احساساتى شويم، بلكه بايد نظرات و تصميم هايمان كاملاً عملگرا و مصلحت آميز باشد.

مایک گیپس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا
«رابطه ويژه بريتانيا و آمريكا» واژه اى است كه در چهارچوب رابطه دو كشور به كرات به آن اشاره مى شود. اگرچه پيوندهاى تاريخى و زبانى بين دو كشور به بيش از چهار قرن پيش بازمى گردد، اما اين واژه را اولين بار وينستون چرچيل، نخست وزير بريتانيا، در زمان جنگ دوم جهانى در يك سخنرانى در سال ۱۹۴۶ به كار برد و از آن زمان اين واژه به نوعى بيانگر رابطه خاص دو كشور بريتانيا و آمريكا شده است.

اما اكنون مايك گيپس مى گويد: «ما بر اين نظريم كه نبايد در باره رابطه با آمريكا احساساتى شويم، بلكه بايد نظرات و تصميم هايمان كاملاً عملگرا و مصلحت آميز باشد. ما بايد در نظر داشته باشيم هر از چندى بين ما و آمريكا اختلاف نظرهايى بروز خواهد كرد و نبايد از ابراز اين اختلاف ها خوددارى كنيم، به علاوه برخى اوقات منافع ما با متحدان اروپايى هم سويى بيشترى دارد.»

وی می افزاید: «ما بايد به طور مؤثرترى رابطه با آمريكا را با در نظر گرفتن محدوديت ها و منافع ملى خود تعيين كنيم. ترديدى نيست كه بريتانيا همچنان از نزديك با آمريكاهمكارى خواهد كرد اما در جايى كه منافع ما با هم مغاير باشد نبايد ملاحظه كرده و بايد حرف خود را با اطمينان مطرح كنيم.»

كميته روابط خارجى مجلس بريتانيا به رياست مايك گيپس در سندى كه منتشر كرده مى نويسد استفاده از واژه «رابطه ويژه» در چهارچوب تاريخى آن گمراه كننده است و ما خواهان حذف آن از گفتمان سياسى هستيم.

مايك گيپس درباره اين تصور كه در بسيارى از كشورها از جمله ايران چه مردم و چه سياستمداران، نفوذ بريتانيا را بر سياست آمريكا بسيار مهم مى شمارند و معتقدند در جايى كه منافع مشترك دو كشور دخيل است بريتانيا مى تواند بسيار تاثير گذار باشد، معتقد است: «من فكر مى كنم بريتانيا تا حدى بر سياست هاى آمريكا نفوذ دارد همين طور كشورهاى ديگر، اما در مرحله نهايى آمريكا منافع خود و منافع ملى آمريكا را دنبال مى كند.»

وى در پاسخ به اين پرسش كه «با انتشار اين گزارش خواسته ايد چه پيامى به آمريكا و ساير كشورهاى جهان بفرستيد» مى گويد: «پيام ما اين است كه دولت بريتانيا متحد قوى دولت آمريكا است، اما درعين حال متحد كشورهاى اروپا و ساير كشورها نيز هست و در مورد امنيت جهانى و منافع ملى راه خود را دنبال خواهد كرد. اين گزارش يك ارزيابى از واقعيت هاى قرن ۲۱ است.»
XS
SM
MD
LG