لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

روز انتخاب چهل و چهارمین رییس ‌جمهوری آمریکا


رقابت طولانی برای انتخاب چهل و چهارمین رییس جمهوری ایالات متحده، به ایستگاه آخر رسیده و چهره‌های اصلی این رقابت، سناتور جان مک‌کین جمهوریخواه و سناتور باراک اوبامای دموکرات خود را در معرض انتخاب نهایی شهروندان آمریکایی گذاشته‌اند.


پس از دو سال رقابت طولانى و نفسگير ميان نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى آمريكا، سه شنبه، چهارم نوامبر از راه رسيد و رأى‌دهندگان، ریيس ‌جمهوری چهل و چهارم اين كشور را انتخاب مى‌كنند.




علاوه نامزدهای دو حزب اصلی جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده، یازده نامزد دیگر در انتخابات ریاست ‌جمهوری امسال شرکت کرده‌اند که از میان آنها رالف نیدر که به طور مستقل در این انتخابات حضور یافته، شهرت بیشتری دارد.


با این حال به شکل سنتی تنها نامزدهای اصلی دو حزب عمده ایالات متحده آرای لازم را برای یک حضور چهار ساله در کاخ سفید به دست می‌آورند.


باراک اوباما، نامزد دمكرات‌ها كه نخستين نامزد ریاست ‌جمهوری آفريقايى تبار است در رقابت با جان مک‌كين يكى از مهيج‌ترين رقابت‌ها را رقم زده و بر اساس بسيارى از نظرسنجى‌ها، پيشتاز است.


پیروزی اوباما در نخستین حوزه‌های رأی‌گیری


اما نخستین گزارش‌ها از انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا حاکی است، سناتور اوباما نامزد دموکرات‌ها، در شمارش آرای نخستین حوزه‌های رأی‌‌گیری به پیروزی دست یافته است.


در دیکسویل نوچ، روستای کوچکی واقع در ایالت نیوهمپشایر که به طور سنتی نخستین حوزه رأی‌گیری در ایالات متحده است، ۲۱ نفر در رأی‌گیری شرکت کردند که از میان آنها ۱۵ نفر به باراک اوباما و شش نفر به جان مک‌کین رأی دادند.


این نخستین بار از سال ۱۹۶۸ است که دموکرات‌ها توانسته نتیجه این حوزه کوچک انتخاباتی را از آن خود کنند.


به گزارش آسوشیتدپرس از دیکسویل نوچ، نخستین رأی‌دهنده آمریکایی، بر اساس سنتی قدیمی، نیمه شب رأی خود را به صندوق انداخت و دیگر ساکنان این روستا نیز که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌بودند، پس از وی آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.


ریک اروین یکی از مقامات این شهراعلام کرد این شهر واقع در شمال ایالت نیوهمپشایر به این سنت قدیمی افتخارمی‌کند ولی مسئله مهم این است که میزان حضور مردم در این انتخابات صد درصدبوده است.


پیروزی آقای اوباما در این حوزه که به طور سنتی نخستین جایی است که مردم در آن آرای خود را به صندوق‌ها می‌ریزند، در حالی است که در سال ۲۰۰۴ جرج بوش، اکثریت آرای این حوزه را به دست آورده بود.


باراک اوباما در شهر کوچک هارتس لوکیشن واقع در ایالت نیوهمپشایر نیز با نتیجه ۱۷ بر ۱۰، جان مک‌کین رقیب جمهوریخواه خود را شکست داد.


این در حالی است که ران پال نامزد مستقل در هارتس لوکیشن دو رأی به‌دست آورد، و آقای نیدر نامزد مستقل نیز در هیچ یک از این دو حوزه کوچک، رأیی را به خود اختصاص نداد.


نتایج بررسی آرای ۲۴ میلیون آمریکایی نیز که رأی خود را براساس قانون، زودتر ازموعد به صندوق‌‌ها ریخته‌اند، نشان می‌دهد باراک اوباما با ۵۷ درصد آرا ازرقیب جمهوریخواه خود جان مک‌کین پیش است.




چه کسی رئیس‌جمهوری چهل و چهارم می‌شود؟


انتخابات رياست جمهوری آمريكا در ساعت ۶ بامداد روز چهارشنبه به وقت گرينويچ (۹:۳۰ بامداد چهارشنبه به وقت تهران) پایان می‌گیرد و آلاسکا آخرین حوزه‌ای است که در آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.


با این حال انتظار می‌رود فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا از ساعت ۲۳ امشب به وقت گرینویچ (۲:۳۰ بامداد تهران) به تدریج نتایج آرا در ایالت خود را اعلام کنند.


بسيارى از رهبران و مردم دنيا از هم اکنون منتظرند تا شاهد نتیجه انتخاب مردم آمريكا باشند. انتخابی که تعیین می‌کند چه کسی رئیس‌جمهوری چهل و چهارم خواهد بود.


بر اساس قوانين انتخاباتى آمريكا، در صورتى كه نامزدى آرای نصف به علاوه يک هر ايالتى را به دست آورد، تمام آرای نمايندگان كالج آن ايالت به وى تعلق خواهد گرفت. نامزد پيروز در انتخابات بايد برنده ۲۷۰ كالج انتخاباتى شود.


آخرین نظرسنجى‌هاى صورت گرفته پیش از انتخابات حاکی از آن است که باراک اوباما پنج درصد تا ۱۱ درصد نسبت به رقيب جمهوريخواه خود جلوتر است و از جمله در ۶ ایالت از هشت ایالت کلیدی و تعیین کننده آمریکا، نسبت به مک‌کین برتری دارد.


نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى آمريكا در چند روز اخير تلاش كرده‌اند كه با تبليغات گسترده، رأى‌دهندگان مردد را به سوى خود جلب كنند.


در صورتى كه اين نتایج در روز انتخابات دچار تغيير ناگهانى نشود انتظار مى‌رود كه آقای اوباما به عنوان نخستين ریيس ‌جمهوری سیاه‌پوست ايالات متحده آمريكا انتخاب شود.


اين رأى دهندگان بيشتر در ايالت هاى فلوريدا، كلرادو، اهايو، ويرجينيا، آيووا و پنسيلوانيا متمركز بوده و تعداد آنها در ساعات آخر تبليغات كانديداها، پنج درصد از كل رأى‌دهندگان بوده است.


پيش بينى می شود كه بيش از ۱۳۰ ميليون نفر در انتخابات رياست جمهورى آمريكا شركت كنند كه پس از انتخابات سال ۱۹۶۰ اين كشور بى سابقه است.


در این انتخابات همچنین، تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمايندگان و نیز ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا به رأی گذاشته می‌شود.


XS
SM
MD
LG