لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

شکایت جمعی از وکلای دادگستری از بازپرس صادرکننده دستور مسدودسازی تلگرام


تلگرام محبوبترین پیام‌رسان در ایران به شمار می‌رود و بیش از ۴۰ میلیون نفر عضو آن هستند.
تلگرام محبوبترین پیام‌رسان در ایران به شمار می‌رود و بیش از ۴۰ میلیون نفر عضو آن هستند.

هفت وکیل دادگستری از بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام شکایت کردند.

آرش کیخسروی، ابوذر نصراللهی، جواد پارسا، سعید دهقان، محمد مقیمی و پیام درفشان با حضور در دادسرای رسیدگی به جرایم کارکنان دولت، از بازپرس شعبه دو دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل صدور دستور فیلترینگ تلگرام شکایت کردند.

به گزارش سایت «اعتمادآنلاین»، این شکایت با عنوان «سلب آزادی شخصی افراد ملت و محروم کردن آنها از حقوق مقرر در قانون اساسی به موجب صدور دستور کلی و خارج از صلاحیت بازپرس» انجام شده است.

زینب طاهری، وکیل دادگستری، نیز در روزهای گذشته از بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ ورسانه به دلیل فیلترینگ تلگرام شکایت کرده بود.

وی در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفته بود که «فیلتر کردن» شبکه‌های مجازی در «حوزه اختیارات دادستان نیست».

به گفته خانم طاهری، افرادی که در تلگرام اقدام به کسب درآمد می‌کردند و با صدور این حکم شغل‌شان را از دست داده‌اند نیز می‌توانند در این باره در دادسرای ویژه کارکنان دولت اعلام شکایت کنند.

برخی از حقوقدانان نیز اعلام کرده‌اند که یک بازپرس با مسئولیت و حیطه حقوقی مُعَین در استان تهران، نمی‌تواند برای یک جمعیت ۸۰ میلیون نفری تصمیم بگیرد.

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با صدور دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام، خواسته بود که «اعمال مسدودسازی باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم‌افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد».

اتهام معاون قوه قضائیه به مخالفان فیلترینگ تلگرام

ظرف روزهای اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و برخی از نمایندگان مجلس به فیلتر شدن تلگرام اعتراض کرده‌اند.

در همین حال هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، روز یکشنبه ضمن انتقاد از این موضع رئیس‌جمهوری ایران و برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی گفت که «نمی‌دانیم پشت پرده» مخالفت‌ها با فیلترینگ تلگرام چیست.

وی افزود: «آیا کسانی که مخالفت می‌کنند، معاملاتی با رئیس تلگرام کرده‌اند؟ واقعا نمی‌دانیم. ما کسی را متهم نمی‌کنیم اما این سوال در ذهن ما شکل گرفته است».

معاون قوه قضائیه همچنین گفت: «همه موظف به اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستند».

سخنان آقای صادقی در حالی بیان شده که فیلترینگ تلگرام در ایران بر اساس حکم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران انجام شده و در این حکم اشاره‌ای به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در این باره نشده است.

در همین حال محمد حسین‌پور، مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی ایران، روز ۲۶ اسفند ۹۶ گزارش‌ها درباره مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر تعیین مهلتی برای فیلترینگ تلگرام را تکذیب کرده بود.

با این حال به گفته سخنگوی فراکسیون امید مجلس، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در جلسه این فراکسیون اعلام کرده که فیلتر شدن تلگرام با «درخواست شورای عالی فضای مجازی» انجام شده است.

بهرام پارسایی در عین حال اعلام کرد که توضیحات آقای محسنی اژه‌ای برای اعضای فراکسیون امید «قانع‌کننده نبود» و آنان معتقدند که باید «دلایل این موضوع به صورت شفاف برای مردم توضیح داده شود».

حسن روحانی نیز با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود تلویحا اعلام کرده که فیلترینگ تلگرام بر اساس دستور رهبر جمهوری اسلامی انجام شده است.

وی نوشته بود که «اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند».

رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه نیز با انتقاد از محدودیت‌های ایجاد شده در فضای مجازی گفت که «با مسدودسازی و فشار به نسل جوان به جایی نمی‌رسیم».

وی تاکید کرد که «مردم از ما اجبار را نمی‌پذیرند» و «برای انجام هر کاری در این سرزمین باید مردم و افکار عمومی را قانع کنیم».

در همین حال علی مطهری، نایب رئیس مجلس، روز یکشنبه گفت که اگر رهبر جمهوری اسلامی درباره فیلترینگ تلگرام دستوری داده باید «با ذکر دلایل اعلام شود».

با این حال ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، روز یکشنبه در تذکری ضمن انتقاد از نوشته حسن روحانی گفت که «تلگرام چه ربطی به مقام معظم رهبری دارد که می‌گویید از اولین شخص کشور باید سوال کنیم؟»

تلگرام محبوبترین پیام‌رسان در ایران به شمار می‌رود و بیش از ۴۰ میلیون نفر عضو آن هستند. همچنین به گفته مقام‌های دولتی، ده‌ها هزار نفر از طریق این پیام‌رسان امرار معاش می‌کنند که با مسدودسازی آن اشتغال آنها به خطر افتاده است.

رسانه‌ها، مقامات و شخصیت‌های اصولگرا همواره تبلیغ می‌کنند که کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شوند ولی به دلیل آنچه که امنیت پایین و نقض حریم خصوصی افراد از سوی پیام‌رسان‌های داخلی عنوان شده، استقبال از آنها پایین بوده است.

در حال حاضر تنها ۱۰ درصد کاربران تلگرام، برنامه پیام‌رسان‌های داخلی ایران را نصب کرده‌اند.

بر اساس گزارش سایت اعتماد آنلاین، خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG