لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

ابوت رقابت را به تورنبل باخت؛ نخست‌وزیر استرالیا تغییر کرد


تونی ابوت از سمت نخست‌وزیری استرالیا کنار رفت.
تونی ابوت از سمت نخست‌وزیری استرالیا کنار رفت.

استرالیا روز دوشنبه ۲۳ شهریور شاهد به قدرت رسیدن پنجمین نخست وزیر ظرف هشت سال گذشته بود.

تونی ابوت در جریان رای‌گیری برای ریاست حزب حاکم «لیبرال» جایگاه خود و پست نخست‌وزیری را از دست داد و آن را به رقیب قدیمی‌اش، مالکولم تورنبل، واگذار کرد.

آقای تورنبل که میلیونر و از کارآفرینان سابق حوزه فناوری بوده است، روز دوشنبه توانست در انتخابات داخلی حزب لیبرال با نتیجه ۵۴ به ۴۴ رای، تونی ابوت را شکست داده و همزمان پست دبیرکلی حزب و نخست وزیری استرالیا را در اختیار گیرد.

قرار است مراسم سوگند نخست‌وزیر جدید استرالیا فردا سه شنبه برگزار شود.

در استرالیا رهبر هر حزبی که اکثریت کرسی‌های پارلمان آن کشور را در اختیار دارد یا حزب بزرگتر در دولت ائتلافی است معمولا به عنوان نخست‌وزیر معرفی می‌شود.

حزب لیبرال استرالیا که حزبی محافظه کار است با چند حزب محافظه‌کار کوچکتر دو سال پیش دولت ائتلافی آن کشور را تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جولی بیشاپ، وزیر خارجه این کشور نیز به عنوان معاون رهبر حزب انتخاب شد.

مالکولم تورنبل پیش از انتخابات داخلی حزب لیبرال به خبرنگاران گفت: «در مجموع، نخست‌وزیر در زمینه رهبری اقتصاد کشور مطابق با نیازهای ملت ما موفقیتی نداشته است».

وی افزوده بود که ما نیازمند یک الگوی رهبری متفاوت هستیم.

تونی ابوت وعده بود که با این چالش مبارزه کند ولی نتوانست بر «بی‌ثباتی» که او گفته است طی چند ماه گذشته در حزب بوجود آمده است، فائق آید.

رویترز می‌گوید که آقای ابوت پس از ترک ساختمان حزب حاضر به گفت‌وگو با خبرنگاران نشد.

با وجود اینکه در سال ۲۰۰۹ تورنبل برای نخست‌وزیری بیشتر ترجیح داده می‌شد ولی ابوت توانست او را از رهبری حزب لیبرال کنار بگذارد.

دیدگاه‌های آقای تورنبل در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای، ازدواج همجنسگرایان و برقراری نظام جمهوری در استرالیا وی را در جناح راست حزب نامحبوب کرده بود.

چالش درون حزب لیبرال پس از آن رخ داد که اقتصاد یک و نیم تریلیون دلاری استرالیا با مشکلاتی در زمینه رشد بخش معدن در یک قرن گذشته روبرو شد و از سوی دیگر، قرار بود ظرف روزهای آینده انتخاباتی در ایالت استرالیای غربی برگزار شود که از آن به عنوان آزمونی برای رهبری ابوت دیده می‌شد.

وی در ماه فوریه و پس از هفته‌ها درگیری، و دادن وعده دمیدن روحی تازه به ائتلاف دولت این کشور، به دلیل رهبری‌اش در موضع ضعف قرار گرفت.

او و دولتش از آن زمان مرتبا در نظرسنجی‌ها محبوبیت خود را به حزب اپوزیسیون کارگر واگذار کرده و این گمانه‌زنی را دامن زد که حزب تا چه زمانی به او فرصت کار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG