لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

حساب بانکی شبکه تلویزیونی روسی «راشا تودی» در بریتانیا مسدود شد


مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه «راشا تودی» می‌گوید که در مورد انگیزه بانک بریتانیایی هیچ اطلاع و تصوری ندارد.
مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه «راشا تودی» می‌گوید که در مورد انگیزه بانک بریتانیایی هیچ اطلاع و تصوری ندارد.

شبکه تلویزیونی «راشا تودی» روز دوشنبه ۲۶ مهر اعلام کرد بانک بریتانیایی «نت وست» بدون هیچ توضیحی حساب‌های بانکی این موسسه رسانه‌ای روسی را مسدود کرده است.

مارگاریتا سیمونیان سردبیر این شبکه تلویزیونی وابسته به دولت روسیه در توئیتی نوشت: «آنها همه حساب‌های ما را در بریتانیا مسدود کرده‌اند. و این تصمیم به گفته آنها قابل بازبینی نیست. زنده باد آزادی بیان!»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه تلویزیونی «راشا تودی» مدرکی را منتشر کرده که به نظر می‌رسد نامه بانک بریتانیایی «نت وست» است و در بخشی از آن گفته می‌شود «ما اخیرا مناسبات بانکی شما را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌ایم که از این پس خدمات بانکی در اختیار شما قرار نخواهیم داد».

گروه مالی بانک سلطنتی اسکاتلند که صاحب بانک نت وست است و وزارت دارایی بریتانیا هیچ کدام در مورد این تصمیم اظهار نظر نکرده‌اند.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه گفته بود به خاطر عملیات نظامی روسیه در سوریه قصد دارد فشار بر مسکو را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک بریتانیایی نت وست در نامه خود اعلام کرده که این تصمیم نهایی و غیر قابل تجدیدنظر است و حاضر نیست در مورد آن مذاکره کند.

در این نامه قید شده که حساب‌های شبکه راشا تودی از روز ۱۲ دسامبر بسته خواهند شد.

این اقدام باعث خواهد شد فعالیت این شبکه روسی در بریتانیا دشوار‌تر شود. راشا تودی در برنامه‌های خود ضمن انعکاس دیدگاه‌های دولت روسیه همیشه مهمانانی را دعوت می‌کند که از سیاست‌های غرب انتقاد می‌کنند.

مارگاریتا سیمونیان در واکنش خود گفت دقیقا نمی‌داند انگیزه این اقدام چه بوده ولی به نظر می‌رسد بخشی از تحریم‌ها و یا اعمال فشارهای جدید دولت بریتانیا علیه روسیه باشد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز دوشنبه گفت به نظر می‌رسد بریتانیا تعهد خود به آزادی بیان را‌‌ رها کرده است.

او در صفحه فیسبوکش نوشت: «به نظر می‌رسد بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا تعهد خود به آزادی بیان را نیز در اروپا جا گذاشته است».

مناسبات روسیه و بریتانیا تحت تاثیر بحران اوکراین و سوریه تیره شده و بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا با دعوت از مردم برای تظاهرات علیه بمباران شهر حلب در برابر سفارت روسیه در لندن خشم مسکو را برانگیخت.

آفکام، موسسه مستقل نظارت بر فعالیت رسانه‌ها در بریتانیا در گذشته بار‌ها به خاطر پوشش جانبدارانه برنامه‌های راشا تودی از بحران اوکراین و سوریه از این شبکه تلویزیونی روسی انتقاد کرده و گفته بود معیارهای اطلاع رسانی بریتانیا را نقض می‌کند.

سال گذشته نیز بانک بریتانیایی بارکلیز حساب‌های بانکی خبرگزاری دولتی «روسیا سگودنیا» را مسدود کرد. دمیتری کیسلیوف مدیر این خبرگزاری در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است که به خاطر الحاق ناحیه کریمه و دخالت آن کشور در شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ وضع شده‌اند.

شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت این نامه برای دفتر آن در لندن ارسال شده و آن را «بسیار مبهم و خیلی بریتانیایی» توصیف کرد.

مارگاریتا سیمونیان گفت در مورد انگیزه این اقدام هیچ اطلاع و تصوری ندارد.

به گفته او، شبکه آر تی به مدت ده سال مشتری بانک نت وست بوده و در تمام این مدت حساب‌های این شبکه و فعالیت‌های مالی آن کاملا شفاف بوده‌اند.

به گفته او تصمیم بانک نت وست، حساب‌های شخصی کارمندان ارشد این شبکه که در بریتانیا کار می‌کنند را نیز شامل می‌شود.

شبکه تلویزیونی آر تی با هدف پوشش مخاطبان در اروپا و آمریکا فعالیت می‌کند و برنامه‌های ۲۴ ساعته آن به سه زبان انگلیسی، عربی و اسپانیایی پخش می‌شود.

یکی از برنامه‌های آن به نام آر تی بریتانیا از شهر لندن پخش می‌شود.

XS
SM
MD
LG