لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

آمريکا: تحريم‌های ايران در صورت نقض توافق ظرف چند روز بر می‌گردد


يک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری ايالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ مرداد گفت که آمريکا حتی با وجود توافق اتمی که تحريم‌های تهران را کاهش می‌دهد​، به هدف قرار دادن حمايت تهران از شبکه‌های شبه‌نظامی ادامه خواهد داد.

آدام زوبين، معاون موقت وزارت خزانه‌داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی، در نشست پرسش و پاسخ با کميته‌ بانکی سنا گفت: «ايران بين شش تا ۹ ماه زمان دارد تا شرايط لازم را برای لغو ابتدايی تحريم‌ها فراهم کند».

به گفته وی، اگر ايران تعهداتش در چارچوب توافق اتمی را ناديده بگيرد، تحريم‌های آمريکا می‌تواند تنها «ظرف چند روز» بازگردانده شود.

آقای زوبين تصريح کرد ذخاير خارجی ايران ۱۰۰ ميليارد دلار است که ۵۰ ميليارد دلار آن صرف هزينه‌های مختلف شده است و تنها ۵۰ ميليارد دلار آن به ايران باز می‌گردد.

معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا افزود که ايران ۵۰۰ ميليارد دلار نياز دارد تا به وضعيت هفت سال پيش برگردد.

وی تاکید کرد: اگر ایران توافق اتمی را نقض کند، حتی «نقض‌های محدود»، آمریکا برای جلوگیری از نقض‌های بزرگتر از «راه مناسب» واکنش نشان خواهد داد.

وندی شرمن، معاون وزير امور خارجه آمريکا، نيز در سخنانی تاکيد کرد که تحريم‌ها برای آوردن ايران به پای ميز مذاکره حياتی بودند ولی اين تحريم‌ها باعث نشدند که برنامه اتمی ايران متوقف شوند.

وی با بيان اينکه اين توافق برای آمريکا، اسرائيل و جهان «توافق خوبی» است درباره اقداماتی که ايران بايد در چارچوب اين توافق انجام دهد، اظهار داشت: «ايران بايد دو سوم از سانتريفوژهايش را از کار بياندازند. اورانيوم غنی‌ شده‌اش را از ۱۲ هزار کيلوگرم به ۳۰۰ کيلو گرم برساند. مرکز راکتور اتمی اراک را بتون‌ريزی کند. ضمن اینکه در تاسیسات اتمی ایران نظارت ۲۴ ساعته از طريق دوربين‌های تلويزيونی وجود خواهد داشت».

خانم شرمن در عين حال افزود: «ايران همچنين بايد تمام گام‌های درخواستی آژانس را تا ۱۵ اکتبر امسال درباره حل‌وفصل برنامه احتمالا نظامی هسته‌ايش را انجام دهد و تا اينها انجام نشود هيچ تحريمی برداشته نخواهد شد».

معاون وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد که ضمنا تحريم‌ها به کلی منتفی نخواهند شد بلکه می‌توانند ظرف چند روز برگردند.

خانم شرمن در بخش ديگری از سخنانش گفت که دولت آمريکا آماده است همزمان با اجرای توافق اتمی با ايران، ارائه کمک‌های امنيتی اضافی به اسرائيل را مورد بررسی قرار دهد.

وی اظهار داشت: «دولت باراک اوباما آماده بود تا افزايش بيشتر کمک امنيتی به اسرائيل را در صورت آمادگی بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور، مورد بررسی قرار دهد».

آقای نتانياهو بارها گفته که توافق اتمی با ايران تهديدی برای موجوديت اسرائيل است و خواستار رد آن توسط کنگره شده است.

کنگره تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارد که اين توافق را رد يا تصويب کند.

این خبر تکمیل می‌شود...

XS
SM
MD
LG