لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

دو انفجار در نزدیکی پارلمان افغانستان دستکم ۳۸ کشته برجای گذاشت


بر اثر انفجار یک عامل انتحاری طالبان و بمب دوم که در یک خودرو کار گذاشته شده بود دستکم ۳۸ نفر کشته و ۷۲ نفر زخمی شدند. دو انفجار در حوالی ساختمان پارلمان افغانستان و در خیابان‌های پر رفت‌وآمد روی داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سلیم رسولی یک مقام ارشد وزارت «صحت عامه» افغانستان گفت که این دو انفجار در نزدیکی بخش جدید ساختمان پارلمان که هند بودجه آن را پرداخته است واقع در خیابان دارالامان رخ داده است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته پس از انفجار یک خودروی بمبگذاری شده، یک عامل انتحاری نیز خود را منفجر کرد. وی افزوده که چهار افسر پلیس در میان کشته شده‌ها هستند.

به گفته مقام‌های دولتی، این دو حمله کاملا هماهنگ بودند. این مرگبار‌ترین حمله در شهر کابل طی چندین ماه گذشته است.

گروه طالبان که ۱۵ سال است علیه دولت مرکزی می‌جنگد، بلافاصله مسئولیت این انفجار را پذیرفت و گفت هدف این حملات یک مینی‌بوس حامل کارمندان مدیریت امنیت ملی، مهم‌ترین نهاد امنیتی افغانستان بوده است. این گروه تعداد تلفات را حدود ۷۰ نفر اعلام کرد.

اوایل وقت سه‌شنبه در شهر لشکرگاه در ولایت هلمند در جنوب افغانستان نیز یک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن خود در خانه‌ای که ماموران مدیریت امنیت ملی افغانستان از آن استفاده می‌کردند هفت نفر را کشت و ۹ نفر دیگر را مجروح کرد.

طی ۱۵ سالی که از سقوط حکومت طالبان توسط عملیات نظامی به فرماندهی آمریکا می‌گذرد هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان تیرماه امسال اعلام کرد که طی شش ماهه ماهه نخست سال ۲۰۱۶، هزار و ششصد غیرنظامی کشته شده‌اند که از سال ۲۰۰۹ و آغاز جمع آوری آمار قربانیان بالا‌ترین رقم تلفات غیرنظامیان بوده است.

هنوز هم ده هزار نظامی آمریکایی مستقر در این کشور می‌کوشند به نیروهای دولتی افغانستان در نبرد با طالبان، القاعده و گروه‌های وفادار به «خلافت اسلامی» کمک کنند.

مجموعه ساختمان‌های پارلمان افغانستان یکی از اهداف مهم در حملات طالبان به شهر کابل بوده است. در ژوئیه ۲۰۱۵ پیکارجویان طالبان به ساختان قدیمی پارلمان حمله کردند. تصاویر فرار نمایندگان پارلمان برای حفظ جان خود به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند با وجود فصل زمستان که معمولا طی آن حملات کاهش می‌یابند امسال گروه طالبان حملات خود در سراسر افغانستان را تشدید کرده است.

اقدامات متعدد برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان شکست خورده و انتظار می‌رود که با فرارسیدن فصل بهار حملات این گروه و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان تشدید شود.

در کارزار انتخاباتی آمریکا به افغانستان بهای چندانی داده نشد در حالی‌ که وضعیت امنیتی وخیم این کشور به یکی از وظایف خطیر رییس‌جمهوری آینده ایالات متحده بدل خواهد شد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد سیاست خارجی و بخصوص نحوه برخورد با تداوم جنگ در افغانستان جزییات چندانی را اعلام نکرده است.

XS
SM
MD
LG