لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

چند مقام افغان در جریان تیراندازی کشته شدند؛ ژنرال آمریکایی جان سالم به در برد


ژنرال عبدالرازق، از قدرتمندترین مردان اطلاعاتی افغانستان و رئیس پلیس قندهار، روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه در جریان تیراندازی یکی از محافظانش کشته شد.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان، که لحظاتی پیشتر با عبدالرازق ملاقات داشت در این حمله آسیبی ندید، ولی زلمی ویسا والی قندهار و ژنرال عبدالمومن رئیس تشکیلات امنیتی این ولایت کشته شدند.

مقام‌های افغان گفته‌اند یکی از محافظان آقای عبدالرازق در حالی که وی در حال خروج از نشستی با میلر و سایر مقام‌های محلی بود اقدام به تیراندازی کرد.

حاجی آغا لالی دستگیری، معاون والی قندهار، تایید کرده که این حمله توسط یکی از محافظین صورت گرفته است.

نشست امروز مربوط به هماهنگی برای برگزاری انتخابات مجلس در ولایت قندهار بوده است.

سرهنگ نات پیترز، سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان، گفته که به ژنرال میلر آسیبی وارد نیامده است ولی دو آمریکایی زخمی شدند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و گفته است که هدف این حمله هم عبدالرازق و هم میلر بوده است. عبدالرازق به عنوان مخالف سرسخت شورشیان مشهور بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حمله تحولی زیانبار برای دولت افغانستان محسوب می‌شود که قرار است روز شنبه انتخابات مجلس برگزار کند. طالبان گفته که در روند برگزاری این انتخابات اختلال ایجاد خواهد کرد.

طالبان در بیانیه‌ای گفته است: «رئیس پلیس ظالم قندهار همراه با چند مقام دیگر کشته شدند».

عبدالرازق مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری بود ولی فرماندهان نظامی آمریکا از وی به عنوان یکی از رهبران کارآمد افغانستان یاد می‌کردند که ولایت قندهار را تحت کنترل خود داشت.

این فرمانده افغان بارها از حملات مشابه جان سالم به در برده بود و سال گذشته نیز در حمله‌ای که جان پنج دیپلمات اماراتی را گرفت آسیبی به وی وارد نیامده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سایت رادیو آزادی/ ک.ر
XS
SM
MD
LG