لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

دعوت بینر از رییس جمهوری افغانستان برای سخنرانی در کنگره آمریکا


جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، از رییس جمهوری افغانستان دعوت کرد که در جریان سفر ماه مارس خود به واشینگتن، در کنگره ایالات متحده سخنرانی کند. اشرف غنی قرار است با باراک اوباما و سایر مقام‌های آمریکایی نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای بینر گفته است که این دعوت فرصتی برای رییس جمهوری جدید افغانستان است تا در زمینه روند رو به پیشرفت مناسبات آمریکا و افغانستان سخنرانی کند. این سخنرانی قرار است روز ۲۵ مارس انجام شود.

سفر اشرف غنی به آمریکا مصادف است با بحث‌های میان دو کشور برای خروج نیروهای بین‌المللی از خاک افغانستان و واگذاری مسوولیت امنیت آن به نیروهای نظامی افغان.

آقای غنی دومین رییس جمهوری افغانستان است که در کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند. حامد کرزای، رییس جمهوری پیشین این کشور، روز ۱۴ ژوئن ۲۰۰۴ در کنگره آمریکا حاضر شد.

سفر اشرف غنی به آمریکا برای روزهای ۲۲ تا ۲۵ مارس برنامه ریزی شده و او همراه با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی که سمتی معادل نخست وزیر است، روز ۲۴ مارس با باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، دیدار خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیدار رهبران دو کشور در حالی صورت می‌گیرد که کاخ سفید خواهان کند شدن روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است.

واشینگتن خواستار باقی ماندن تعداد بیشتری از نیروهای نظامی‌اش در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۵ است.

در حال حاضر ۱۰ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان به سر می‌برند ولی قرار است تعداد آنها تا پایان سال به پنج هزار نفر کاهش یابد. بر اساس برنامه ریزی‌ها، تا پایان سال ۲۰۱۶ کل نیروهای آمریکایی باید از افغانستان خارج شوند.

این نخستین دیدار خارجی رهبران افغانستان پس از تشکیل دولت متحد است.

اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری پارسال جانشین حامد کرزای شد که روابط کابل و واشینگتن در اواخر دوره وی به دلیل عدم امضای توافقنامه امنیتی میان دو کشور، دچار تنش شده بود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، گفته است که رهبران افغانستان و آمریکا قرار است در جریان یک ناهار کاری، تحولات امنیتی و اقتصادی را بررسی کنند.

اشرف غنی همچنین در کمپ دیوید با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG