لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در میان استقبال کم رای‌دهندگان پایان یافت


انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۴۹ میلیون دلار هزینه داشته است.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ۱۴۹ میلیون دلار هزینه داشته است.

چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان پس از سقوط طالبان، در میانه اتهام تقلب و استقبال کم رای‌دهندگان روز شنبه ششم مهرماه پایان یافت.

گزارش‌ها حاکی است که شمارش آراء در برخی از مناطق این کشور آغاز شده است. نتیجه نهایی این انتخابات روز ۱۶ آبان اعلام می‌شود.

این انتخابات ۱۴۹ میلیون دلار هزینه داشته و برای افزایش شفافیت، برای نخستین بار از فناوری بیومتریک استفاده شده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور ۷۲ هزار نیروی امنیتی برگزار شد. با این همه گروه طالبان روز شنبه به چند حوزه رای‌گیری حمله راکتی کرد و همچنین در مناطقی نظیر ولایت غور، مانع از ورود افراد به حوزه‌های رای‌گیری شد.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، رای‌گیری در نزدیک به ۵۰۰ مرکز به دلیل چالش‌های امنیتی، نرسیدن فهرست رای‌دهندگان، مشکلات فنی سیستم بیومتریک و تعداد پایین کارمندان کمیسیون انتخابات برگزار نشده است.

اشرف غنی، عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار از شناخته‌شده‌ترین نامزدهای انتخابات جاری‌اند. حدود ۱۰ نفر در این انتخابات نامزد شده‌ بودند.

انتخابات امسال در شرایطی برگزار شد که گروه طالبان حملات خود را تشدید کرده و مذاکرات یک ساله این گروه با آمریکا به شکست انجامیده است.

دولتی که طی چهار سال اخیر به ریاست‌جمهوری اشرف غنی ۷۰ ساله و ریاست اجرایی عبدالله عبدالله ۵۹ ساله در قالب دولت وحدت ملی بر افغانستان حکومت کرده به شدت دچار اختلاف بوده است.

عبدالله عبدالله، رقیب اصلی رئیس‌جمهوری افغانستان، او را به سوء استفاده از قدرت و استفاده از امکانات دولتی برای کارزار انتخاباتی خود متهم کرده است.

آقای عبدالله اظهار نگرانی کرد که تقلب در نتایج رای‌گیری دمکراسی لرزان در افغانستان را به خطر خواهد انداخت.

او روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «غنی مانع حرکت به سوی صلح بوده و او برای مقام ریاست‌جمهوری فرد مناسبی نیست. در صورت وقوع تقلب گسترده فردی که در انتخابات پیروز اعلام شود مورد قبول نخواهد بود».

XS
SM
MD
LG