لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

فشار تحريم های ايران روی مردم افغانستان


روزنامه «وال استريت ژورنال » در گزارشی از مناطق مرزی ايران و افغانستان می نويسد که تحريم های غرب برای وارد کردن رهبران ايران به تجديد نظر در برنامه های هسته ای اين کشور به شکل غير مستقيم و ناخواسته ای روز زندگی بسياری از افغان ها تاثير گذاشته که منبع درآمد ميليونها نفر از آنها به اقتصاد ايران و کار در کشور همسايه وابسته است.

در ماه های اخير تعداد زيادی از مهاجران افغان، حتی آنهایی که مدارک و اجازه مربوط به کار و اقامت داشته اند مجبور شده اند خاک ايران را ترک کنند.

برخی از تجار و توليد کنندگان افغان می گويند که کاهش ارزش برابری ريال در ماه های اخير باعث شده که محصولات ايرانی با نرخ نازل تری به افغانستان صادر شود و اين به ضرر تجار افغان است که نمی توانند با اين قيمت ها رقابت کنند.

فشارهای ناشی از تحريم های ايران بر ميليون ها نفر از مردم افغانستان ممکن است وضعيت اقتصادی اين کشور را که آمريکا و متحدان آن سالها در تلاش برای تثبيت آن بوده اند به خطر بياندازد.

معاون وزير تجارت افغانستان می گويد: «کاهش ارزش برابری ريال روی اقتصاد افغانستان تاثير زيادی خواهد داشت. در عين حال ميليون ها نفر از کارگران افغان هميشه در ايران کار می کرده اند و در شرايط تحريم و کاهش فعاليت های اقتصادی در ايران مهاجران افغان اولين گروهی خواهند بود که کار خود را از دست می دهند.»

خبرنگار روزنامه «وال استريت ژورنال» با ديدار از گذرگاه مرزی اسلام قلعه بين ايران و افغانستان يادآوری می کند که تاثير اين تحريم ها را می توان در خيل عظيم افغان هايی که کار خود را در ايران از دست داده اند، مشاهده کرد. هر روز تعداد زيادی از اين افراد که توسط دولت ايران اخراج شده اند به افغانستان بازمی گردند.

برخی ديگر از مهاجران افغان به خاطر کاهش ارزش ريال تصميم گرفته اند به افغانستان بازگردند. درآمد آنها در ايران در مقايسه با ارزهای معتبر آن قدر کاهش يافته است که ديگر زندگی در مهاجرت برای آنها مقرون به صرفه نيست.

با توجه به ابعاد گسترده بيکاری و اقتصاد ضعيف افغانستان که به شدت به کمک های خارجی متکی است، بازگشت تعداد زيادی از کارگران ساکن ايران به اردوی عظيم بيکاران افغان خواهد افزود. اقتصاد افغانستان ظرفيت جذب اين جعيت را ندارد.

برخی از کارشناسان معتقدند که افزايش رقم بيکاری يکی از عوامل مهم در جذب اين افراد به گروه هايی نظير طالبان است.

روزنامه «وال استريت ژورنال» از قول برخی از تجار افغان می نويسد که شرکت های بازرگانی ايران کالاهای خود را به بهای نازل تری به نسبت گذشته می فروشند و بازرگانان افغان نمی توانند با اين قيمت ها رقابت کنند.

يکی از دلايل اين وضعيت کاهش نرخ برابری ريال در برابر ارزهای خارجی طی يک سال گذشته است.

در عين حال به نظر می رسد که حکومت ايران بر موج اخراج مهاجران افغان افزوده است. يکی از کارمندان نهادهای کمک رسانی به مهاجران افغان می گويد در ماه های اخير هر روزه تعداد زيادی از افغانها که مدارک لازم برای کار و زندگی در ايران را داشته اند، اخراج می شوند. به گفته وی قبل از شروع بحران اقتصادی ناشی از تحريم ها در ايران هيچ گاه چنين افرادی اخراج نمی شدند.

با اين همه تعداد زيادی از افغان ها به شدت به کار در ايران وابسته اند و به همين خاطر قاچاق اين افراد به داخل خاک ايران اکنون به يک تجارت بزرگ تبديل شده است. به گفته نهادهای بين المللی گاهی اوقات تعداد اين افرادی ممکن است به چند صد و يا حتی چند هزار نفر برسد و قاچاقچيان از هر يک از آنها مبلغ قابل توجهی می گيرد.

گسترش قاچاق انسان می تواند به يک عامل خطرناک ديگر برای مناطق مرزی دو کشور بدل شود که هم اکنون نيز از امنيت خوبی برخوردار نيستند.
XS
SM
MD
LG