لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

ورود احمد جنتی به جدال لفظی روحانی‌- آملی لاریجانی


دبیر شورای نگهبان در ادامه جدال لفظی حسن روحانی و صادق آملی لاریجانی بر سر وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران٬ به طور غیرمستقیم دولت را متهم کرد که تنها «شعار» سرمایه‌گذاری می‌دهد و از سرمایه‌گذار حمایت نمی‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند سایت نسیم‌آنلاین٬ احمد جنتی در دیدار نوروزی با کارکنان شورای نگهبان گفت که «برای تولید و اشتغال نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. اما قبل از آن باید امنیت سرمایه‌گذاری تأمین شود».

وی در کنایه به دولت افزود که «اینکه ما شعار سرمایه‌گذاری بدهیم٬ اما از سرمایه‌گذار حمایت نکنیم و در فلان وزارتخانه آن را سر بدوانیم چه فایده‌ای دارد؟»

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه «ما معتقدیم سرمایه‌گذاران باید دعوت شوند و امنیت شغلی و مالی آنها تضمین شود»٬ اضافه کرد که «اما چرا این‌گونه رفتار نمی‌شود، معلوم نیست».

اظهارات انتقادی احمد جنتی درباره موضوع وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران که به تازگی روسای قوای مجریه و قضائیه انتقادات صریحی را متوجه عملکرد یکدیگر در این زمینه کرده‌اند٬ همزمان با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند نشانه وارد شدن دبیر شورای نگهبان به جدال‌های انتخاباتی باشد.

حسن روحانی روز پنجم فروردین در کردستان گفته بود که «با تلاش و خواهش و التماس یک آقایی را می‌آوریم که اینجا سرمایه‌گذاری کند، سر یک چیز جزئی یک دفعه یک آقایی هوس می‌کند این طرف را احضار کند. نمی‌شود کار کرد».

یک روز بعد از آن٬ صادق لاریجانی٬ سخنان آقای روحانی را رد کرد و گفت: «دستگاه قضایی جایی نیست که از سر هوس کسی را احضار کند و این که چنین کاری را سبب عدم سرمایه‌گذاری عنوان می‌کنند، کاملاً نادرست است».

رییس قوه قضاییه ایران مقام‌های دولت روحانی را متهم کرد که نظرشان «چنان‌که باید معطوف به استعدادهای داخلی و سرمایه‌های مردم نشده است».

وی همچنین افزوده بود که «می‌گویند قوه قضائیه به کسی که مرتکب اقدام خلاف قانون شده است، تذکر بدهد و از او خواهش کند. ظاهراً قوه قضاییه را با نهادهای دیگر اشتباه گرفته‌اند. دستگاه قضایی جای خواهش کردن از کسی نیست».

موضوع نبود امنیت برای سرمایه‌گذاران در ایران٬ با بازداشت شماری از ایرانیان دوتابعیتی موجب طرح انتقادهایی از سوی حسن روحانی و شماری از اعضای دولت وی از جمله وزیر اطلاعات شده است.

محمود علوی پیش‌تر گفته بود: «تا یک بحثی دربارهٔ فساد محتمل مطرح می‌شود، بعضاً احضار، بازداشت و برخورد صورت می‌گیرد و بعد هم انتظار اقتصاد مقاومتی داریم».

احمد جنتی٬ رییس مجلس خبرگان، در سخنان خود همچنین از مردم خواسته است در انتخابات ریاست جمهوری به نامزدی رای دهند که «صداقت دارد، در سابقه او حیف و میل بیت‌المال موجود نیست. به فکر محرومین و مستضعفین است».

وی از اینکه «برخی فکر می‌کنند باید با آمریکا و دشمنان کنار بیاییم» نیز انتقاد کرده و گفته است: «چرا تصور می‌کنند که آب و نان ما هم از سوی آمریکا تأمین می‌شود؟ این چه بی‌عقیدگی به اسلام، قرآن و جهاد فی‌سبیل‌الله است که در بین بعضی مسئولین پیدا شده است؟ آیا جوان‌های ما به شهادت رسیدند که با آمریکا بر سر یک میز بنشینیم و مصالحه کنیم؟»

این اظهارات در نقد عملکرد دولت روحانی در مذاکره با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی٬ پس از آن مطرح می‌شود که عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی گفت که صلاحیت رییس‌جمهور محدود به چهارسال است و وی برای دوره بعدی باید دوباره تایید صلاحیت شود.

XS
SM
MD
LG