لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

احمدی‌مقدم: مردم می‌توانند با موسسات خصوصی حفاظتی قرارداد ببندند


فرمانده نیروی انتظامی ایران
فرمانده نیروی انتظامی ایران

فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید، مردم می‌توانند برای تامین امنیت‌شان، با شرکت‌های حفاظتی خصوصی که تحت نظارت نیروی انتظامی هستند، قرارداد ببندند.

اسماعیل احمدی مقدم روز جمعه ۱۴ مهر در مصاحبه‌ با خبرگزاری فارس گفت: «مردم علاوه بر امنیت عمومی که کلانتری‌ها آن را تامین می‌کنند، اگر مایل باشند می‌توانند با شرکت‌های خدمات حفاظتی که تحت نظارت نیروی انتظامی است قرارداد ببندند».

به گفته آقای احمدی مقدم، در صورت بستن قرارداد، این شرکت‌ها کیوسکی در محله یا در ساختمان تجاری یا مجتمع مسکونی مستقر می‌کنند و «مسئولیت می‌‌پذیرند».

وی گفت که اگر مردم برای افزایش امنیت خود، می‌خواهند هزینه کنند حتماً از این ظرفیت استفاده کنند.

آقای احمدی مقدم تصریح کرد: «در طرح امنیت محله محور متناسب با جغرافیای جرم پیش می‌رویم و اگر جرایم از حد و شاخص مدنظر عبور کند با هماهنگی دستگاه قضایی به صورت ضربتی وارد می‌شویم».

فرمانده نیروی انتظامی استفاده از این شرکت‌های خدمات حفاظتی را از «ابزارهای» قانون برنامه سوم به بعد ذکر کرد.

در ماده ۱۲۲ برنامه توسعه چهارم ایران طرح تاسیس و تشکیل مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات انتظامی، مراقبتی و حفاظتی به تصویب رسیده است.

این شرکت‌ها می‌توانند حفاظت از تاسیسات و مراکز «فاقد رده‌بندی حفاظتی» را انجام دهند.

بر اساس آیین نامه اجرایی شرکت‌های خدمات حفاظتی و مراقبتی که در سال ۸۸ به تصویب آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح ایران رسیده، کارکنان این شرکت‌ها «ضابط دادگستری» محسوب نمی‌شوند و پیگیری امور مربوط به «جرایم مشهود و غیر مشهود» را باید از طریق نیروی انتظامی انجام دهند.

بر اساس این آئین‌نامه، این شرکت‌ها همچنین نمی‌توانند امور مربوط به محافظ شخصی و کارآگاه خصوصی را انجام دهند.

آئین‌نامه یاد شده داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه در نیروهای مسلح برای مدیر و رییس هیات مدیره این شرکت‌ها را الزامی ذکر کرده است.

بر اساس این آئین‌نامه، شرکت‌های خدمات حفاظتی به سه رتبه تقسیم می‌شوند که شرکت‌های رتبه ۱ علاوه بر ارائه خدمات شرکت‌های رتبه ۲ و ۳ امکان محافظت از گردشگران و همچنین تولید و واردات تجهیزات و سامانه‌های حفاظتی را نیز دارند.

تقی مهری، رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی، روز ۱۷ مهر گفته بود که بیش از ۴۵ هزار نفر در موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی ناجا در سطح کشور فعال هستند.

به گفته مسئولین نیروهای انتظامی، کارکنان این موسسات و شرکت‌ها در برخی از دوره آموزشی شرکت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG