لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

شعارهای حامیان احمدی نژاد؛ مخاطب «بت بزرگ» کیست؟


«حاميان گفتمان انقلاب اسلامی» نامی است که طرفداران محمود احمدی نژاد در آستانه انتخابات مجلس برای خود برگزيده اند.

روز جمعه، نهم دی ماه، اعضای اين جريان که در واقع اعضای ستاد انتخاباتی او در سطح کشور محسوب می شوند، برای دومين بار در دو ماهه اخير در ساختمان قديم مجلس ايران گرد آمدند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:47 0:00
لینک مستقیم


احمدی نژاد که به اين جلسه وارد شد، شعاری در فضا طنين افکند که حالا باعث حدس و گمان های تازه ای در فضای سياسی ايران شده است. شعار اين بود: «احمدی بت شکن/ بت بزرگ رو بشکن».

اما بت بزرگ کيست؟

مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار حوزه سياسی: تا حدود دو سال پيش شعارمعروف «احمدی بت شکن/ بت بزرگ رو بشکن» که غالبا در زمان سفرهای استانی يا برنامه های حامی دولت مورد استفاده قرار می گرفت، مستقيما شخص آيت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان سمبل ثروت اندوزی و سمبل رانت خواری هدف قرار می داد.
اما به نظر می رسد در آستانه انتخابات و با تشديد فشار اطرافيان آقای خامنه ای بر طيف آقای احمدی نژاد، و مشخصا به طيف طرفداران آقای مشايی، در واقع دو جناح در اين گروه شکل گرفته است.
گروهی همچنان معتقدند که بايد دو قطبی بودن بين احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی را حفظ کرد و گروه ديگری که جسورتر از گروه نخست اند و معتقدند که آقای خامنه ای جلوی اصلاحات و اقدامات آقای احمدی نژاد را می گيرد و جلوی تفويض قدرت را گرفته است و آنها با جسارت بيشتری منظورشان – البته به تلويح- آيت الله خامنه ای است.

روزنامه نگار سياسی ديگری اما معتقد است که مخاطب اين شعار نمی تواند- منطقا- آقای خامنه ای باشد.

مرتضی کاظميان: با توجه به گفتمان مشترک جريان همسو با آقای احمدی نژاد و مشايی با جريان عام راست گرايی در ايران، اين شائبه که احتمالا شعار دهندگان رهبر جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند، خيلی دور از ذهن به نظر می رسد.
من کاملا اين فرض را منتفی می دانم. چون اساسا اينها خودشان را در اين موقعيت نمی بينند و ما تا به حال نديده ایم که در مجموع موارد، آقای احمدی نژاد، خدشه معنی داری به اصل ولايت فقيه يا جايگاه رهبر جمهوری اسلامی وارد کند.

علی اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد می گويد هدف اين شعار فرد مشخصی بوده. بدون اينکه مشخص کند چه کسی؟ بنابر آيا جناح احمدی نژاد بی ميل نيست که در آستانه انتخابات مجلس خود را آشکارا در برابر علی خامنه ای جلوه دهد؟

مهدی مهدوی آزاد: بله. در تبليغات شان بی علاقه نيستند طوری وانمود کنند که انگاری آقای احمدی نژاد در مقابل آقای خامنه ای ايستاده است.
اما تاکيد من بر اين است که واقعيات سياسی و تمامی شواهد از اين حکايت می کنند که آقای احمدی نژاد و آقای خامنه ای واقعا با همديگر مشکل دارند و به تمام معنی در مقابل همديگر ايستاده اند.
به اعتقاد من فقط مصالح سياسی باعث می شود که اين دو همديگر را تحمل کنند. و اين پرده حيا را همچنان پاره نکنند.

با اين همه تحليل ديگری هم هست که معتقد است هدف شعار «بت بزرگ را بشکن» طرفداران آقای احمدی نژاد، نه شخص علی خامنه ای، بلکه جريان اصولگرای مخالف احمدی نژاد به طور کلی است.

مرتضی کاظميان: مشخص است که آن فضايی که در جلسه حاکم بوده و شعاری که حاميان آقای احمدی نژاد و مشايی مطرح کرده اند، به عقيده من به صراحت ، جريان های رقيب جريان فکری هوادار احمدی نژاد- مشايی را هدف قرار می دهد.
يعنی آنها نيروهايی که طيف احمدی نژاد- مشايی را جريان انحرافی ارزيابی می کنند، اعم از کسانی که در روزنامه کيهان يا خبرگزاری فارس يا ساير رسانه ها تريبون دارند، يا کسانی که در نهادهای قدرت درون جمهوری اسلامی مستقر شده اند، حتی ریيس مجلس، نمايندگان اکثريت مجلس و يا در قوه قضایيه را هدف شعار خود قرار داده اند.
مهم، آن جريان رقيب احمدی نژاد- مشايی است که در اين جلسه به تندترين شکلی مورد هدف قرار گرفته است.

در يک جمع بندی، به نظر می رسد که بحران های درونی نظام با نزديکتر شدن رقابت های مجلس بيشتر هم خواهد شد.

مهدی مهدوی آزاد: از مجموع اظهار نظرها و اظهار نگرانی هايی که از سوی وزير اطلاعات و فرمانده اطلاعات سپاه و مسئولين امنيتی- اطلاعاتی منصوب به آيت الله خامنه ای می بينيم، دقيقا مويد اين فرضيه است که طيف آيت الله خامنه ای نگران يک بحران بزرگ است.
به نظر می رسد اين طيفی که از رهبری و آيت الله خامنه ای عبور کرده است، آمادگی برخوردهايی را دارند.
اما دو نکته را خواهش می کنم فراموش نکنيد؛ اول اينکه اين طيف در مقابل قدرت خشونت آميز سپاه پاسداران و ابزارهايی که آيت الله خامنه ای در اختيار دارد، قدرتی محسوب نمی شوند.
دوم اينکه ايستادگی اين روزهای آقای احمدی نژاد و اسفنديار رحيم مشايی در مقابل آقای خامنه ای هيچ امتيازی برای ايشان نيست. اين همان احمدی نژادی است که با حمايت آقای خامنه ای بر سر قدرت آمده و با حمايت آقای خامنه ای کشور را تا لبه پرتگاه سقوط و فروپاشی کامل اقتصادی، سياسی و اجتماعی پيش برد.

اين تندتر شدن تنازعات قدرت از نظر مرتضی کاظميان، روزنامه نگار، جلوه خود را در همين شعار اخير طرفداران احمدی نژاد آشکار کرده است.

مرتضی کاظمیان: اين نشان می دهد که منازعات سياسی در اين روزهای منتهی به انتخابات مجلس در ميان باندهای اصلی قدرت در جمهوری اسلامی در حال افزايش است.
اين امر نشان می دهد حاکميت که متشکل از جناح ها و باندهای رقيب است، تا چه اندازه به قدرت اهميت می دهند که حتی وارد منازعه با همديگر می شوند و حتی نيروهايی که در حاکميت حاضرند، برگزار کننده يک انتخابات نمايشی و فرمايشی در اسفندماه آتی هستند.

به هر حال؛ چه مقصود از «بت بزرگ» شخص علی خامنه ای باشد و چه جريان مقابل احمدی نژاد، انتخابات سرنوشت ساز مجلس برای دارندگان اهرم قدرت در تهران و نيز، ورود به آخرين سال رياست جمهوری احمدی نژاد، به تدريج، تحمل و تعارفات سياسی باقی مانده را نيز در ميان اين گروه های اصولگرا به کناری خواهد زد.
XS
SM
MD
LG