لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

وکیل محمود احمدی‌نژاد از تصمیم به شکایت علیه دادستان کل ایران خبر داد


وکیل محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد رییس‌جمهوری پیشین ایران علیه سخنان اخیر دادستان کل کشور که «مصداق توهین» به آقای احمدی‌نژاد و «تهدید» اوست به دادگاه ویژه روحانیت شکایت می‌کند.

علی‌اصغر حسینی، وکیل دفتر رئیس‌جمهوری سابق ایران به سایت «دولت بهار» که اخبار و دیدگاه‌های آقای احمدی‌نژاد را منتشر می‌کند، گفته است: «اظهارات دادستان کل کشور، مصداق توهین، تهدید و سوء‌استفاده از مقام و موقعیت شغلی آن هم در فضای حساس انتخاباتی محسوب می‌شود و به علاوه با اصل بی‌طرفی مقامات قضایی در تعارض بوده است».

اشاره این وکیل، به سخنان محمدجعفر منتظری در مراسم تودیع و معارفه دادستان یزد است که روز ۲۳ فروردین با اشاره تلویحی به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در اهواز گفته بود: «گاهی به ما می‌گویند فلان آقایی در خوزستان فلان حرف‌هایی زده است، فلان جا حرف‌های دیگری زده، ما می‌گوییم نوبت آنها هم می‌رسد و باید این دُمَل برسد تا به آنها هم رسیدگی کنیم».

علی‌اصغر حسینی می‌گوید که سخنان دادستان کل کشور، «بازتاب وسیعی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته و تمامی این رسانه‌ها، آقای احمدی‌نژاد را مخاطب سخنان آقای منتظری اعلام کرده‌اند و تا این لحظه هیچ تکذیبیه یا اطلاعیه‌ای مبنی بر سوء‌برداشت رسانه‌ها از طرف دادستانی کل کشور صادر نشده است».

وکیل محمود احمدی‌نژاد، همچنین سخنان محمدجعفر منتظری را بیانگر این «حقیقت تلخ» دانسته که «این مقام ارشد قضایی و مجموعه تحت ریاست ایشان علیه آقای احمدی‌نژاد، موضع سیاسی داشته و حتی از ابراز علنی آن هم ابایی ندارند».

او با بیان اینکه علیه دادستان کل کشور «در دادسرای ویژه روحانیت طرح شکایت خواهیم نمود»، ابراز امیدواری کرد که «به این شکایت به طور عادلانه رسیدگی شود».

اظهارات دادستان کل ایران پیشتر واکنش برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد را نیز برانگیخته بود. از جمله، عبدالرضا داوری سخنان محمدجعفر منتظری را «موهن» و«تهمت و افترا» خواند و حمید بقایی، معاون اجرایی در دولت آقای احمدی‌نژاد، نیز اظهارات منتظری را ناشی از انتخاب نشدن او به سمت وزارت دادگستری در دولت دهم دانست.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی روز دوم فروردین خود در مرکز استان خوزستان گفته بود: «کسانی که فکر می‌کنند ملت نمی‌فهمند، نفهم‌ترین افراد روی زمین هستند. این چه سلطنتی است که در وجود بعضی‌ها پیدا شده،... بسیج شدید تا به ملت بگویید یارانه‌ها بد است و انجام ندهید؟ ۹۷ درصد چیزی را می‌خواهند، تو چرا خلاف ملتی؟ ۸۰ میلیون نفر نمی‌فهمند، تو می‌فهمی، همین ملت تو را بالا آورد».

او توضیح بیشتری در این زمینه نداد، ولی برخی از نزدیکان رئیس‌جمهوری سابق ایران از جمله علی‌اکبر جوانفکر مخاطب این سخنان را حسن روحانی دانسته‌اند، گرچه برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله محسن رضایی، مخاطب این سخنان را رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند.

اظهارات دادستان کل ایران در روزی منتشر شد که محمود احمدی‌نژاد بر خلاف انتظار همگان در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و برای نامزدی انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.

نام‌نویسی او بازتاب‌های گسترده داخلی و خارجی به دنبال داشت و از آن رو اهمیت بسیار پیدا کرد که از این اقدام به عنوان «نادیده گرفتن» دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای به او تعبیر شد. رهبر ایران سال گذشته به صراحت از آقای احمدی‌نژاد خواسته بود تا نامزد انتخابات نشود.

رئیس‌جمهوری پیشین ایران در روزهای گذشته همچنین نوک انتقادات خود را متوجه دولت حسن روحانی کرده و آن را از لحاظ اقتصادی، ناکارآمد دانسته است.

مجید انصاری، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهوری ایران، در واکنش به این اظهارات گفته است دولت در مناظره‌ بین نامزدهای ریاست‌جمهوری «گوشه‌هایی از عملکرد محمود احمدی‌نژاد را بر ملا خواهد کرد».

آقای انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا افزود، دولت حسن روحانی برای آنکه به آنچه «سیاه‌نمایی» خواند متهم نشود، در طول سه سال گذشته از خود خویشتنداری نشان داده است.

معاون حسن روحانی با اشاره به نامه‌ها و بیانیه‌های محمود احمدی‌نژاد علیه دولت یازدهم، تأکید کرد که ایام انتخابات فرصت مناسبی است تا به گفته او «مردم در جریان بسیاری از حرف‌های گفته نشده قرار گیرند».

XS
SM
MD
LG