لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

ایران تحقیق درباره اتهام دخالت در «توطئه ترور» سفیر عربستان را رد کرد


محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران
محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران
در حالی که وزير امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار دريافت اطلاعات مربوط به اتهام دست داشتن ایران در توطئه ترور سفير عربستان در آمريکا شده است، محمود احمدی نژاد به تلويزيون الجزيره گفته است که ايران درباره اين توطئه و متهمان آن تحقيق نمی کند.

رييس جمهور اسلامی ايران در مصاحبه با تلويزيون الجزيره انگليسی که روز دوشنبه پخش شد، در پاسخ به اين پرسش که «آيا ايران در خصوص اتهام مطرح شده از سوی آمريکا تحقيق و تفحص انجام خواهد داد»، اظهار داشت: «دليلی برای تحقيق وجود ندارد، چرا که دولت آمريکا روزانه اتهاماتی عليه ملت ايران مطرح می ‌کند و در اين صورت بايد هر روز نسبت به اين اتهامات تحقيق انجام دهيم».

وی روش دولت آمريکا در برخورد با «ملت ايران» را «روشی غلط» خواند و گفت: «اين به نفع دولت آمريکاست که با ملت ايران دوستی کند و بايد بداند که با متهم کردن ملت ايران نتيجه‌ای نخواهد گرفت.»

اظهارات آقای احمدی نژاد درباره طرح ترور سفير عربستان در آمريکا در گفت و با شبکه الجزيره نخستين واکنش جدی او اتهام های يک هفته اخير واشينگتن به سپاه پاسداران و حکومت جمهوری اسلامی است.

مقام های قضايی و ديپلماتيک آمريکا می گويند که دو ايرانی به نام های «منصور ارباب سير»، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری، عضو نيروی قدس سپاه پاسداران، در توطئه ای برای کشتن عادل الجبير، سفير عربستان در واشينگتن، و انفجار در سفارتخانه اين کشور و اسرائيل دست داشته اند.

آمريکا انگشت اتهام را به سوی حکومت جمهوری اسلامی نشانه رفته است و همراه با عربستان خواستار طرح موضوع در شورای امنيت سازمان ملل برای دادن «پاسخ قاطع و يکپارچه بين المللی» به اقدام ايران شده است.

محمود احمدی نژاد می گويد: «اتهام‌ افکنی دولت آمريکا عليه ايران به قدری بی ‌اساس و غيرعقلانی است که بعيد نيست دولتمردان آمريکايی ايران را حتی به عنوان عامل جنگ ويتنام و کره و مشوق جرج بوش برای حمله به عراق و افغانستان معرفی کنند.»

وی افزوده است: «دولت آمريکا اگر عليه ايران به شورای امنيت فشار بياورد ديگر هيچ آبرويی برای شورای امنيت سازمان ملل باقی نخواهد ماند.»

رييس جمهور ايران از آمريکا خواسته است تا «متوجه تبعات منفی رفتار خود باشد» و افزوده است: « دولت آمريکا بايد بداند که ملت ايران با هيچ‌کس شوخی و تعارف ندارد.»

اظهارات محمود احمدی نژاد درباره تحقيق نکردن پيرامون اتهام های آمريکا در حالی بيان می شود که روز دوشنبه علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، از آمريکا خواسته بود تا اطلاعات مربوط به اين توطئه را در اختيار تهران قرار دهد.

وی گفته بود: «آمادگی داريم تا هر مساله ای را حتی اگر به صورت تصنعی ايجاد شده باشد با صبر و حوصله مورد بررسی قرار دهيم و از آمريکا خواسته ايم تا اطلاعات مربوط به اين سناريو را در اختيار ما قرار دهد.»

ايران و آمريکا مناسبات ديپلماتيک دو جانبه ندارند و دو کشور از طريق سفارتخانه های سوئيس در تهران و پاکستان در واشينگتن با يکديگر تماس دارند.

روز يکشنبه کاردار سفارت سوئيس در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد و برای بار دوم اعتراض شديد ايران به اتهام های آمريکا به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه ايران از کاردار سوئيس خواست تا دسترسی کنسولی به منصور ارباب سير، متهم بازداشت شده در پيوند با توطئه ترور سفير عربستان، فراهم شود.

يک روز بعد از بيان اين درخواست، علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، منصور ارباب سير را فردی «معتاد» و از «مخالفان دولت جمهوری اسلامی» معرفی کرد.

قاضی عسگر، نماينده ولی فقيه و سرپرست حجاج ايرانی، نيز روز سه شنبه گفت: «فرد ادعايی آمريکا در اين باره فاسد، دائم الخمر، عياش، دزد و مجرم بوده است.»

آقای ارباب سير قرار است روز ۲۵ اکتبر در جلسه دادگاه برای رسيدگی به اتهام های او حاضر شود.

همزمان با اين تحولات، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل اعلام کرد که پرونده اتهام اقدام برای ترور سفير عربستان در آمريکا را به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع داده است.
XS
SM
MD
LG