لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

محمود احمدی نژاد برای پنجمین بار به عربستان می رود


ملک عبدالله (راست) پادشاه عربستان سعودی و محمود احمدی نژاد در نشست اوپک در ریاض- نوامبر سال ۲۰۰۷
ملک عبدالله (راست) پادشاه عربستان سعودی و محمود احمدی نژاد در نشست اوپک در ریاض- نوامبر سال ۲۰۰۷
يک مقام مسوول در دفتر رياست جمهوری ايران روز دوشنبه اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در عربستان شرکت خواهد کرد.

محمدرضا فرقانی، مديرکل بين الملل دفتر رييس جمهوری اسلامی ايران، به خبرگزاری ايرنا گفته است که محمود احمدی نژاد به دعوت ملک عبدالله پادشاه عربستان در اين اجلاس حضور خواهد يافت.

به گفته وی، قرار است اين نشست روزهای ۲۴ و ۲۵ مردادماه و با حضور سران کشورهای اسلامی در شهر مکه تشکيل شود.

رسانه های عربستان هفته گذشته اعلام کردند که نامه دعوت از رييس جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در نشست مکه از سوی سفير عربستان در تهران تسليم اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، شده است.

بر اساس گزارش هايی که رسانه های ايرانی منتشر کرده اند هدف از برگزاری اين نشست، «تقويت وحدت و يکپارچگی امت اسلامی» اعلام شده و اين در حالی است که گمانه زنی ها حاکی از بررسی موضوع سوريه و تحولات اين کشور در اجلاس سران کشورهای اسلامی است.

ايران و عربستان در تحولان سوريه در دو قطب مخالف يکديگر قرار دارند. در حالی که تهران به صورت قاطع از رژيم بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، دفاع می کند عربستان همراه با برخی ديگر از کشورهای عربی خواهان کناره گيری اسد از قدرت هستند.

عربستان و قطر همراه با ترکيه جبهه واحدی در زمينه حمايت از مخالفان بشار اسد تشکيل داده اند.

برگزاری اجلاس مکه با واکنش هايی در ايران روبرو شده است و از جمله سايت «تابناک» نزديک به محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، در مطلبی تصريح کرده که «بی ‌گمان اقدام دولت سعودی در بردارنده اهدافی خاص است.»

اين سايت افزوده است: «در تحليل اين امر، می‌توان گفت مهمترين هدف سعودی‌ها، کم اهميت جلوه دادن اجلاس عدم تعهد از طريق برگزاری اجلاسی بديل برای آن است. بر اين اساس، دولت سعودی قصد دارد با دور هم جمع کردن سران کشورهای اسلامی، در عمل اجلاس تهران را کم اهميت يا بی‌اهميت جلوه دهد.»

اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد قرار است در شهريور ماه سال جاری در تهران برگزار شود.

«تابناک» از ديگر اهداف عربستان سعودی از برگزاری نشست مکه را «اعمال فشار بر ايران» در زمينه موضوع سوريه و «يا دست‌کم بيرون کردن اين موضوع از دستور کار اجلاس تهران» عنوان کرده است تا به گفته آن، «ابتکار عمل در مسئله سوريه از دست ايران خارج شود.»

روابط تهران و رياض در دو سال اخير بر سر مسائل منطقه ای و همچنين اعدام چند شهروند ايرانی در عربستان به شدت تيره شده است.

جمهوری اسلامی ايران از اعزام نيروهای عربستانی به بحرين که به گفته تهران برای سرکوب قيام های مردمی در اين کشور صورت گرفته، به شدت انتقاد کرده است و همزمان نقش آفرينی رياض در تحولات سوريه را دخالت در امور اين کشور توصيف کرده است.

اعدام ۱۸ ايرانی که متهم به قاچاق مواد مخدر شده بودند از ديگر موضوعاتی است که در ماه های اخير بر روابط دو کشور سايه انداخته است.

حضور محمود احمدی نژاد در نشست مکه در حالی صورت می گيرد که معاون عربی- آفريقايی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه به خبرگزاری ايسنا گفت که احتمالا پادشاه عربستان در اجلاس عدم تعهد شرکت نکند.

امير عبدالهيان اظهار داشت: «با توجه به بيماری که ملک عبد‌الله دارد فکر می ‌کنم نتواند به تهران سفر کند و از طرف خود نماينده ‌ای به اين اجلاس بفرستد.»

آقای احمدی نژاد در دوران هفت ساله رياست جمهوری خود چهار بار به عربستان سفر کرده است. وی در سال های ۱۳۸۴، ۸۵، و دو بار نيز در سال ۸۶ از این کشور ديدار کرده بود.
XS
SM
MD
LG