لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

حملات هوایی به روستایی در ادلب سوریه ۱۹ کشته برجای گذاشت


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

واحدهای امداد و دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند که در جریان حملات هوایی سه‌شنبه شب به روستایی در منطقه ادلب که در کنترل شورشیان است ۱۹ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست روز چهارشنبه ۲۹ آذر گفت این حملات به روستای مار شورین واقع در شمال غرب استان ادلب صورت گرفته و ۲۵ نفر نیز مجروح شده‌اند. به گفته این نهاد هفت تن از کشته‌شدگان کودک هستند.

این گروه در بیانیه خود افزود هواپیماهای سوریه و یا روسیه به این روستا حمله کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه دخالت در این حملات را تکذیب کرد و در بیانیه‌ای که در خبرگزاری‌های روسیه منتشر شد افزود هواپیماهای آن کشور در این مناطق پرواز نکرده‌اند.

حکومت سوریه که همواره ادعا می‌کند فقط مواضع گروه‌های تندرو را مورد حمله قرار می‌دهد تاکنون در مورد حمله دیشب در استان ادلب واکنشی نشان نداده است.

دفاع غیرنظامی ادلب، یک گروه امداد معروف به «کلاهخود سفید‌ها» که در مناطق تحت کنترل شورشیان فعال است، در شبکه‌های اجتماعی گفت طی شب گذشته در جریان حملات هوایی شدید ۱۹ نفر کشته شده‌اند.

مصطفی یوسف رییس دفاع غیرنظامی ادلب گفت: «دو حمله هوایی پیاپی صورت گرفت. حمله دوم درست لحظاتی قبل از رسیدن واحدهای امداد به محل اتفاق افتاد».

پس از تصرف مرکز استان ادلب توسط شورشیان در سال ۲۰۱۵ حکومت سوریه کنترل خود بر این منطقه را از دست داد. ادلب از آن زمان تنها استانی است که کاملا در تصرف شورشیان و پر جمعیت‌ترین منطقه تحت کنترل مخالفان حکومت است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید هیات تحریر الشام، ائتلافی از گروه‌های اسلامگرا که رهبری آن را شاخه سابق القاعده در سوریه بدست دارد، نیروی اصلی شورشیان در منطقه ادلب است. این موضوع باعث شده که بسیاری از غیرنظامیان و سایر گروه‌های شورشی نگران باشند که ناحیه ادلب ممکن است هدف حملات شدید قرار گیرد و به صحنه نبردهای سنگینی بدل شود.

طی سال گذشته هزاران غیرنظامی و پیکارجو به ادلب آمده‌اند. آنها با کمک نظامیان روسی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران با اتوبوس از شهرهایی که ارتش سوریه تصرف می‌کرد به این منطقه منتقل شدند.

منابع شورشیان سوریه هفته پیش گفتند که حکومت سوریه و متحدان آن حملات هوایی به شهر‌ها و مناطق روستایی حما را نیز تشدید کرده‌اند.

این استان که همجوار با ترکیه است بخشی از مناطق غربی سوریه است که طبق توافقی که به ابتکار روسیه صورت گرفته قرار است درگیری‌ها در آنجا خاتمه یابد.

ترکیه که همواره از بخشی از گروه‌های شورشی سوریه حمایت کرده است در ماه اکتبر در توافقی با دولت‌های ایران و روسیه برای کاستن از درگیری‌ها در استان ادلب قرارگاه‌هایی احداث کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده که عملیات نظامی در ادلب تقریبا کامل شده است. یکی از دلایل دیگر اعزام ارتش ترکیه به این مناطق مهار نفوذ کردهای سوریه در مناطق همجوار بوده است.

XS
SM
MD
LG