لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران: تسلیم گروه‌های خودسر نمی‌شویم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شامگاه روز جمعه یکم اسفند گفت که این وزارتخانه از کنسرت‌های دارای مجوز حمایت می‌کند و تسلیم گروه‌های به گفته او «خودسر» نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی جنتی تصریح کرد: «عده‌ای از گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند با بهره گیری از احساسات مذهبی مردم، موسیقی را کم ارزش جلوه دهند و در این زمینه باید با قدرت اعلام کنیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قانون، شرع، دین و موازین حکومت را بهتر از آنها می‌داند».

وی اضافه کرد: «بنابراین کنسرت‌های دارای مجوز همه موازین را رعایت کرده‌اند و ما از اجرای آن‌ها حمایت می‌کنیم و تسلیم گروه‌های خودسر نخواهیم شد زیرا اکثر این افراد عناصر نو رسیده‌ای هستند که اطلاعات ما نسبت به آنها در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مذهب، هنر و موسیقی بیشتر است».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران این سخنان را در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بیان کرد.

ساعاتی پیش از این سخنان، محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، خواستار «دقت مسئولان» به کنسرت‌های موسیقی شده و افزوده بود: «دقت کنند که آیا این کنسرت دنبالش فساد اخلاق هست یا خیر».

پیش از آن نیز آیت‌الله محمد یزدی، رییس دبیرخانه مجلس خبرگان، با حمله به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا، ۲۵ دی در گزارشی از لغو ۲۰ کنسرت در یک سال گذشته خبر داده بود.

در هفته‌های گذشته نیز حضور زنان در همخوانی برخی کنسرت‌ها حاشیه‌هایی به همراه داشت.

از جمله روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در جریان کنسرت همایون شجریان در اصفهان عده‌ای در اعتراض به حضور سه نوازنده زن، به سالن کنسرت وارد شدند و وقفه‌ای چند دقیقه‌ای در اجرای کنسرت ایجاد کردند.

یک روز پس از آن نیز در کنسرت مراسم اختتامیه جشنواره تولیدات دانشجویی دانشجویان مراکز علمی و کاربردی فرهنگ و هنر، میکروفون‌های زنان همخوان ارکستر آکادمی هنر وابسته به دانشگاه علمی-کاربردی واحد چهار حین اجرا قطع شد.

وزیر ارشاد ایران در ادامه سخنان خود گفت که برخی‌ با «جوسازی» مبنی بر آنکه مجوز انتشار آلبوم تکخوانی زن از سوی وزارت ارشاد صادر شده است، سعی بر «پرتنش کردن فضای موسیقی» کرده‌اند.

آقای جنتی افزود: «اگر مجوزی برای تکخوانی از سوی وزارت ارشاد داده می‌شد ما بر آن عقیده پایدار بودیم اما این گونه نبود و صرفا گروه‌های خودسر با اطلاعات نادرست اقدام به انتشار این خبر کردند».

وی خطاب به مراجع تقلید گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی موازین دینی را در اخذ مجوز آلبوم و اجراهای زنده رعایت کرده و خواهد کرد.

سخنان آقای جنتی پس از آن بیان می‌شود که دو تن از مراجع تقلید قم، آیت‌الله نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی، روز ۱۵ بهمن در درس خارج فقه خود به صدور مجوز وزارت ارشاد برای انتشار آلبومی که به گفته آنها در آن یک زن آواز خوانده است، اعتراض کردند.

انتقاد آنها به انتشار آلبوم «تو را‌ ای کهن بوم و بر دوست دارم» توسط نشر چشمه بود که با خوانندگی همزمان و دو صدایی محسن کرامتی و نوشین طافی به بازار موسیقی عرضه ‌شد.

به دنبال حاشیه‌های ایجاد شده بر سر این آلبوم، پری ملکی، موسیقیدان مشهور از شرکت در کنسرت ۲۴ بهمن با گروه «خنیا» در ایوان شمس امتناع کرد.

به گفته منصور ملکی، همسر پری ملکی، مسئولان جشنواره «تهدید» شده بودند که همخوان زن در جشنواره حضور نداشته باشد.

انتقاد این مراجع تقلید در حالی بود که برخی از منتقدان دولت حسن روحانی از جمله حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد و مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران در مجلس، تایید کرده بودند که در این آلبوم تکخوانی زنان اجرا نشده است.

XS
SM
MD
LG