لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

آمانو بار ديگر از «عدم همکاری» هسته ای ايران با آژانس انتقاد کرد


يوکيو آمانو، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه بار ديگر از ايران به دليل عدم همکاری با اين آژانس درباره ماهيت برنامه هسته ای خود انتقاد کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران باید کاملا به تعهدات بين المللی خود برای ايجاد اطمينان در جامعه جهانی عمل کند.

آقای آمانو که در اندونزی به سر می برد در يک سخنرانی گفت: «ايران همکاری لازم را با آژانس برای قادر ساختن اين نهاد در خصوص ابراز اطمينان از عدم فعاليت و مواد اتمی اعلام نشده از سوی تهران انجام نداده است.»

وی از جمهوری اسلامی ايران خواست تا «گام های رو به جلو» را برای انجام کامل تعهدات بين المللی خود و ايجاد اطمينان درباره ماهيت صلح آميز فعاليت های هسته ای اش بردارد.

تهران که از سوی کشورهای غربی به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم شده، همواره گفته است که فعاليت های اتمی اش ماهيت صلح آميز دارد و قصد ندارد تا بمب هسته ای توليد کند.

شورای امنيت سازمان ملل در واکنش به خودداری ايران از همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی و راستی آزمايی فعاليت های هسته ای اش تا کنون چهار دور قطعنامه تحريمی عليه تهران تصويب کرده است.

در همین حال، شبکه تلویزیونی «کانال ۱۰ اسرائیل» روز چهارشنبه اعلام کرد که ماهواره جاسوسی ساخت این کشور که به زودی در مدار زمین مستقر خواهد شد، فعالیت های هسته ای ایران را به دقت رصد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ماهواره یاد شده قادر است از ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری تصاویری با وضوح دو برابر بیشتر از قبل به زمین ارسال کند.

این گزارش می افزاید: ماموریت اصلی این ماهواره، نظارت بر مناطق مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین رصد کردن محموله‌های تسلیحاتی احتمالی از ایران به مقصد حزب‌ الله لبنان است.

اسرائیل نگران است که ایران با دستیابی به سلاح هسته ای توازن قوا در منطقه خاورمیانه را برهم زند و تهدید کرده است که برای مقابله با ایران اتمی تمام گزینه ها از جمله اقدام نظامی روی میز قرار دارد.

يوکيو آمانو در بخش ديگری از سخنرانی خود اظهار داشت که بازرسان آژانس در ماه جاری از سوريه بازديد خواهند کرد تا در زمينه رآکتور مشکوک به فعاليت هسته ای اين کشور که در جريان بمباران سال ۲۰۰۷ اسرائيل ويران شد به تحقيقات بپردازند.

وی می گويد آژانس به اين نتيجه رسيده است که اين رآکتور احتمالا هسته ای بوده است.

رييس آژانس اظهار داشت که سوريه بايد وجود اين رآکتور را گزارش می کرد و آژانس از اين کشور خواسته است تا مسائل مربوط به آن را حل و فصل کند.

سوريه در واکنش به گزارش های مربوط به اين رآکتور گفته است که محل ياد شده يک پايگاه نظامی بوده و نه تاسيسات هسته ای.
XS
SM
MD
LG