لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

آمانو: آژانس قادر به تاييد مصارف صلح آميز تمام مواد هسته ای در ايران نيست


يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت آژانس نمی تواند درباره عدم فعاليت ها و مواد هسته ای اعلام نشده از سوی ايران اطمينان قطعی دهد و لذا قادر نيست تاييد کند که تمام مواد هسته ای در ايران برای مصارف صلح آميز مورد استفاده قرار می گيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اظهارات آقای آمانو در جريان نشست شورای ۳۵ نفره حکام آژانس بیان شد و وی افزوده است: «ايران از اواخر سال گذشته ماهانه ميزان توليد اورانيوم با غنای بالای خود را سه برابر افزايش داده است.»

مديرکل آژانس در ماه های گذشته بارها گفته بود که بازرسان نهاد تحت امر وی نتوانسته اند وارد مراکز هسته ای ايران شوند و به دانشمندان هسته ای و اسناد و مدارک مربوط به فعاليت های اتمی تهران دسترسی پيدا کنند.

ايران متهم است که در پوشش فعاليت های هسته ای خود در صدد دستيابی به دانش لازم برای ساخت بمب اتمی است. آژانس می گويد که اسنادی در ارتباط با تلاش های ايران برای نظامی کردن برنامه هسته ای خود دريافت کرده و تهران بايد برای راستی آزمايی آنها با اين نهاد همکاری کند.

يوکيو آمانو روز دوشنبه اظهار داشت که به رغم مذاکرات فشرده، هيچ توافقی بر سر دستيابی به چارچوبی مشخص برای حل اين مسائل حاصل نشده است.

وی تاکيد کرد که تحقيقات بايد حول اولويت های آژانس صورت گيرد و نه ايران.

انتظار می رود که اعضای شورای حکام در پايان اين هفته با پشتيبانی از فراخوان يوکيو آمانو، خواستار همکاری ايران با آژانس برای رفع اتهام درباره ماهيت نظامی برنامه هسته ای آن شوند.

با اين حال احتمال نمی رود که قطعنامه ای در محکوميت ايران از سوی شورای حکام آژانس صادر شود چرا که جمهوری اسلامی ايران در ماه های اخير مذاکراتی را با آژانس برای رسيدن به چارچوبی در زمينه حل و فصل برنامه اتمی خود انجام داده است.

ديپلمات ها می گويند که آژانس به دنبال دادن فرصت بيشتری به ايران است.

نشست شورای حکام آژانس ساعاتی پيش از نشست مهم باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، آغاز به کار کرد. اين دو رهبر قرار است درباره آخرين وضعيت برنامه هسته ای ايران و راه های مقابله با آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه تاکيد کرد در صورتی که ايران به دانش ساخت سلاح اتمی دست پيدا کند کشورش هيچ ترديدی درباره استفاده از راه حل نظامی عليه تهران به خود راه نمی دهد.

با اين حال وی نسبت به «پرگويی» درباره لزوم حمله به ايران هشدار داد و گفت که اين اظهارات می تواند به افزايش قيمت نفت کمک کند و منابع مالی لازم را برای تقويت برنامه هسته ای ایران فراهم کند.

در همين حال به گزارش روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت»، اسرائيل با ابراز رضايت از سخنرانی روز يکشنبه باراک اوباما در «ايپک»، اکنون خواهان تعيين جدول دقيق زمانی در قبال ايران است.

منابع سياسی نزديک به دفتر نخست وزيری اسرائيل گفته اند که آقای نتانياهو می خواهد بداند تا چه زمان بايد برای اثر بخشيدن تحريم ها و فشارها بر ايران بايد صبر پيشه کرد، و اگر تحريم ها کارساز نشد و سران ايران به برنامه هسته ای خود ادامه دادند، کاربرد آخرين گزينه آمريکا در برابر ايران چه هنگام فرا می رسد.

ايران هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد کرده و می گويد که اين کشور اورانيوم را برای مصارف صلح آميز توليد می کند.
XS
SM
MD
LG