لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

آمازون هم یک تریلیون دلاری شد


آمازون پس از اپل دومین شرکت آمریکایی شد که ارزش مالی آن به یک تریلیون دلار رسید. آمازون نحوه خرید مردم در شبکه اینترنت را متحول کرده و بزرگترین فروشنده اینترنتی جهان است.

طی دو دهه کار که ابتدا با فروش کتاب آغاز شد دامنه فعالیت این شرکت در عرصه‌های گوناگون از جمله فروش و تجارت کامپیوتر، بایگانی‌های مجازی و پخش محصولات تصویری از طریق اینترنت گسترش یافته است.

به دلیل موفقیت چشمگیر آمازون اکنون جف بزوس بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت در فهرست مجله فوربس ثروتمندترین میلیاردر جهان است.

ارزش سهام آمازون روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در آغاز کار بازار مالی حدود ۱.۷ افزایش یافت و در نتیجه ارزش مالی آن از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد هر چند بعد از آن تا حدی از ارزش سهام آن کاسته شد.

ارزش مالی شرکت اپل در اوایل ماه اوت امسال به یک تریلیون دلار رسید.

مراکز مالی و بازار سهام آمریکا به گسترش فعالیت آمازون در عرصه‌های جدید علاقه زیادی نشان می‌دهند.

بخش خدمات اینترنتی آمازون به شرکت‌ها و دولت‌ها خدماتی نظیر بایگانی‌های مجازی ارائه می‌دهد و بخش آگهی‌های تجاری این شرکت با انتشار آگهی محصولات شرکت‌های دیگر در وبسایت خرید خود میلیاردها دلار درآمد کسب می‌کند.

با تکیه به این درآمدها آمازون می‌تواند هزینه سنگین گرداندن فروشگاه اینترنتی خود را تامین کند. تحت تاثیر رشد آگهی‌های تجاری، خدمات اینترنتی و فروش آنلاین سود آمازون در سه ماهه دوم امسال در حد چشمگیری افزایش یافت و برای اولین بار از مرز دو میلیارد دلار عبور کرد.

جف بزوس در سال ۱۹۹۴ در گاراژ منزلش و با پولی که از والدینش قرض گرفته بود آمازون را تاسیس کرد.

این شرکت ابتدا «کادابرا» نام داشت ولی پس از مدتی نام آن به آمازون تغییر یافت.

آمازون در اوایل سال ۱۹۹۷ به یک شرکت سهامی بدل شد و به مدت یک دهه رشد را بر سودآوری ترجیح داد و همزمان در ساخت انبار برای نگهداری و توزیع کالاهایی که از طریق اینترنت می‌فروشد، شبکه‌های توزیع و مراکز آماری اطلاعاتی سرمایه‌گذاری زیادی کرد.

کارشناسان می‌گویند آمازون و اپل را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد چون حوزه فعالیت آنها کاملا متفاوت است. شرکت اپل اساسا به تولید و فروش آیفون وابسته است در حالی که آمازون در عرصه‌های بسیار متنوعی فعالیت می‌کند.

کارشناسان معتقدند دلیل اصلی موفقیت آمازون این است که بیش از هر شرکت دیگری نوآوری می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG