لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

آمنه: دو میلیون یورو برای تضمین آینده ام است؛ حکم حبس ابد هم باید اجرا شود


آمنه بهرامی که قربانی اسیدپاشی خواستگار خود شد.
آمنه بهرامی که قربانی اسیدپاشی خواستگار خود شد.
در حالی که رسانه ها در ایران اعلام کرده اند که آمنه بهرامی نوا، قربانی اسید پاشی در ایران خواستار به تعویق افتادن اجرای حکم قصاص متهم پرونده شده است، وی در گفت و گو با رادیو فردا ضمن رد این موضوع می گوید که برای ادامه درمان به اسپانیا می رود.

پیش از این قرار بود مجید موحدی، جوانی که هفت سال پیش آمنه را با اسید سوزانده و باعث کوری او از هر دو چشم شده بود، به درخواست آمنه قصاص شود، اما اجرای این حکم به دستور رئیس قوه‌قضاییه به تعویق افتاد.



آمنه بهرامی نوا : هفته گذشته شش ميليون و ۶۰۰ هزار تومان پول بليتم شد. با اين شرايط بدی که من دارم. دادگاه گفت بيا بهت قول می دهيم دو روزه حکم اجرا می کنيم. قرار شد روز شنبه حکم من اجرا شود. وقتی رفتم ديدم اجرا نشد.

همه خبر داشتند حکم اجرا نمی شود. حتی خبرنگارها غير از خود من. روحيه ام خيلی بد شد هفته گذشته من همه اش مريض بودم. من فقط به دادگاه گفتم که کی قرار است حکم اجرا شود. گفتند به زودی. گفتم می شود لطفا بگوييد زمان به زودی يعنی کی؟ گفتند نه ما نمی توانيم بگوييم.

گفتم حالا که شما نمی دانيد چه روزی، بر می گردم بارسلون به درمانم ادامه می دهم. عملم را می کنم، شما هم هر موقع خواستيد و مطمئن بوديد که صد در صد می خواهيد حکم را اجرا کنيد به من اطلاع بدهيد من بر می گردم. در واقع من کنسل اش نکردم. دادگاه است که جواب مطمئنی به من نمی دهد.

ولی اين طور که آقای روانی وکيل مدافع مجيد مطرح کردند گويا اساسا اجرای حکم قصاص با اسيد سولفوريک منتفی است. به خاطر اين که استفاده از اين اسيد که گويا مورد درخواست شما بوده، آسيب های بيشتر از از بين بردن بينايی چشم مجيد را وارد می کند و به همين خاطر ايشان درخواست استمهال کرده اند از قوه قضاييه.

پنج قطعه اسيد کجا يک پارچ اسيد کجا؟ دادگاه به من گفت. گفت شايد اصلا بر اثر اين اسيدهايی که می ريزيد توی چشمش فوت کند مجيد موحدی.

گفتم باشد من ۲۰۰ ميليون مگر ديه نمی خواهم، بابت ديه شان بدهيد. فکر نمی کنند. وقتی يک پارچ ريخته توی صورت من و تمام وجودم سوخته و چشمايم سوخته و نمرده ام. زنده ماندم. چطور با پنج قطره اسيد قرار است ايشان بميرد و آن هم توی بيهوشی و توی بيمارستان فارابی که بهترين تجهيزات چشم پزشکی را دارد.
من دو ميليون يورو بابت دو چشم های مجيد موحدی می گيرم. بقيه حکمی که دارم سر جايش هست. يعنی ديه ۱۵۰ ميليونی من بابت دست و صورت سوخته ام سر جايش هست و بايد به من پرداخت کند غير از آن دو ميليون يورو.

آمنه بهرامی

من فقط يک چيز می خواهم بگويم. من حکم را گرفتم. حکم قصاص اصل قرآن است. توی سوره نور خدا می گويد بنده من، وقتی کسی به تو ظلم کرد اين ظلم را جواب بده. اگر اين کار را نکنی از بنده های مومن من نيستی.

اگر آقای لاريجانی که مقام اول قضايی ايران هستند و به پائين بخواهند پا روی حکم من بگذارند يعنی روی اصل قرآن پا گذاشتند.

پنج قطره اسيد کجا و يک پارچ اسيد کجاست. همين جوری اش ده درصد از ظلمی که به من شده دارد جبران می شود.

اين طور که وکيل آقای موحدی گفته اند گويا تا به حال دويست ميليون تومان پول فراهم شده تا به عنوان بخشی از آن دو ميليون يورويی که شما درخواست کرديد به شما پرداخت شود. گفته اند که اين عقب افتادن حکم قصاص می تواند کمک کند که مبلغ بيشتری فراهم شود تا شما به خواسته تان برسيد. آيا در آن صورت واقعا شما از قصاص صرفنظر خواهيد کرد؟

من گفته ام. من می خواهم حکم مجيد موحدی به حبس ابد تبديل شود. نه اين که مجيد موحدی آن پول را بدهد بيايد بيرون. نه!

من دو ميليون يورو بابت دو چشم های مجيد موحدی می گيرم. بقيه حکمی که دارم سر جايش هست. يعنی ديه ۱۵۰ ميليونی من بابت دست و صورت سوخته ام سر جايش هست و بايد به من پرداخت کند غير از آن دو ميليون يورو.

من اين پول را فقط می خواهم برای اينکه آينده ام تضمين شود. می گويم. آن هم در ازای اين که حبس ابد به او بدهند. اگر بخواهند حبس ابد به مجيد موحدی ندهند و بيايد بيرون دو ميليون يورو به درد خودشان می خورد.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG