لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

پیام حکومت ايران به منتقدان: در مورد انتخابات سکوت کنيد


انتخابات رياست جمهوری ايران پنج ماه ديگر برگزار خواهد شد ولی از هم اکنون هشدارهای سران حکومت را در اين مورد می توان شنيد. پيام هشدارآميز آنها به هر کسی که آزاد بودن انتخابات را مطرح می کند اين است که ساکت باشيد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در مطلبی از تهران می نويسد که در روزهای اخير يک کارزار سازمان يافته از سوی سران حکومت ايران از جمله آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به راه افتاده تا به منتقدان گوشزد کند که با هر گونه اظهار ترديدی در مورد برگزاری آزادانه انتخابات رياست جمهوری به شدت برخورد خواهد شد.

هشدار و تهديد عليه کسانی که ممکن است خط و سياست حاکم را رعايت نکنند امر تازه ای نيست. اما اقدامات پيش دستانه و زودهنگام برای کنترل فضای مباحث مربوط به انتخابات نشان می دهد که رهبران حکومت به شدت نگران هستند که تبليغات انتخاباتی ممکن است زمينه را برای طرح معضلاتی که حکومت با آن روبرو است فراهم کند.

حکومت ايران سعی دارد تمام عوامل دخيل در شکل گيری فضای انتخابات را کنترل کند و از تکرار تجربه ای شبيه به حوادث مربوط به انتخابات سال ۲۰۰۹ جلوگيری کند.

رهبران اصلی اعتراضات به نتايج بحث برانگيز انتخابات آن سال هنوز در حبس خانگی هستند. بخش عمده ای از فعالين سياسی که در ستاد انتخاباتی نامزدهای اصلاح طلب فعاليت داشتند يا در زندان اند و يا در دوره سرکوب پس از حوادث سال ۲۰۰۹ عملا هر گونه امکانی برای سازماندهی و تبليغات را از دست داده اند. معدود رسانه های وابسته به اصلاح طلبان و منتقدان تعطيل شده و يا به شدت تحت کنترل هستند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد کسانی که صلاحيت آنها برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری آينده مورد تاييد نهادهای وابسته به رهبری نظام قرار خواهد گرفت بعيد است برای نظام و مهندسی انتخابات هيچ مشکلی فراهم کنند.

به احتمال فراوان اولويت اصلی رهبران حکومت برای طراحی انتخابات کاهش شکاف و اختلافات درونی و ايجاد صفوف متحدتری برای حل بحران های خارجی است. جمهوری اسلامی می کوشد که ضمن مقابله با تحريم های خارجی شانس خود برای کسب يک نتيجه مطلوب در مذاکرات هسته ای با قدرت های بين المللی را يک بار ديگر بيازمايد.

بيش از يک سال است که رهبران حکومت ايران سعی می کنند از بروز و تداوم اختلافات شديد بين جناح های حکومتی جلوگيری کنند. از زمان مقاومت احمدی نژاد در برابر دستور رهبر جمهوری اسلامی برای ابقای وزير اطلاعات بيش از يک سال و نيم می گذرد. در تمام اين دوران جنگ قدرت بين احمدی نژاد و جناح های رقيب که خود را به رهبر جمهوری اسلامی نزديک می دانند، ادامه داشته است.

در اين دوره مواضع جناح احمدی نژاد به شدت تضعيف شده است و کسی نمی تواند با صراحت بگويد که آيا صلاحيت اسفنديار رحيم مشايی، نزديکترين چهره به شخص احمدی نژاد، برای نامزدی در انتخابات آينده تاييد خواهد شد و يا نه.

خبرگزاری آسوشيتدپرس می افزايد که در حال حاضر سناريو محتمل اين است که شخصيت های وفادار به رهبر و نهادهای حافظ نظام مثل سپاه پاسداران نامزدهای اصلی انتخابات باشند. در ميان اين گروه از علی اکبر ولايتی وزير خارجه سال های اول انقلاب اسلامی و مشاور آيت الله خامنه ای، غلامعلی حداد عادل يکی از نمايندگان با نفوذ مجلس و از وابستگان رهبری و علی لاريجانی رييس مجلس، محمد قاليباف شهردار تهران و محسن رضايی فرمانده سابق سپاه پاسداران نام برده می شود.

هنوز چندين ماه به معرفی نامزدها و آغاز کارزار انتخاباتی باقی مانده است ولی رهبران حکومت ايران از هم اکنون با قاطعيت کامل بر يک نکته تاکيد کرده اند و آن اين است که با هرگونه مخالفتی به شدت برخورد خواهند کرد.

آنچه که در هفته های اخير موجب واکنش شديد رهبران نظام شده اظهار نظرهای برخی از ميانه روها و مقامات سابق از جمله هاشمی رفسنجانی در مورد اهميت برگزاری «انتخابات آزاد» به عنوان شرطی برای موفقيت رای‌گيری ها بوده است.

آيت الله خامنه ای در سخنان خود گفت که تکرار کلمه «انتخابات آزاد» کمک به دشمنان نظام است که هميشه انتخابات در جمهوری اسلامی را زير سئوال برده اند. ولی رهبران ايران در عين حال می دانند که اگر ميانه‌روها و اصلاح طلبان اين انتخابات را تحريم کنند ميزان مشارکت به شدت کاهش خواهد يافت. به همين خاطر آيت الله خامنه ای هشدار داد حتی افرادی که از روی دلسوزی برای نظام حرف می زنند بايد مواظب باشند که اظهارنظرهای آنها مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد نکند.

برخی از روحانيون وابسته به رهبری نظام حتی از اين نيز فراتر رفته و کاربرد عبارت «انتخابات آزاد» را اقدام عليه نظام و تلاش برای به راه انداختن شورش و ناآرامی توصيف کرده اند. برخی از امامان جمعه از هم اکنون هشدار می دهند که «فتنه» ديگری در راه است و بايد آن را از هم اکنون سرکوب کرد تا حوادث مشابه انتخابات سال ۲۰۰۹ روی ندهد.

صاحبنظران می گويند مطرح کردن شعار «انتخابات آزاد» در حقيقت صلاحيت و قانونی بودن انتخابات رياست جمهوری قبلی را زير سوال می برد. در عين حال رهبران جمهوری اسلامی طرح چنين شعارهايی را نشانه ای از احتمال بروز تنش در ماه های قبل از انتخابات می دانند.
XS
SM
MD
LG