لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

یک گروه جدایی‌طلب عرب مدعی انفجار دو خط لوله نفت در خوزستان شد؛ ایران تکذیب کرد


یک گروه تجزیه‌طلب عرب در ایران روز سه‌شنبه ۱۴ دی اعلام کرد که دو روز قبل در یک عملیات هماهنگ دو خط لوله انتقال نفت را در استان خوزستان منفجر کرده است. اما وزارت کشور ایران این ادعا را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» در وبسایت خود گفت شاخه نظامی این گروه روز سه‌شنبه با حمله به دو خط لوله نفت در اطراف شهر امیدیه و بندر دیلم خساراتی به این تاسیسات وارد کرده است.

اما یک سخنگوی وزارت کشور ایران در مصاحبه با تلویزیون دولتی این ادعا را تکذیب کرد.

این گروه در بیانیه‌ای که روی سایت خود منتشر کرده است می‌گوید در حمله اول، خط لوله انتقال نفت مارون متعلق به شرکت دولتی نفت و گاز آغاجاری و در حمله دوم خط لوله انتقال نفت بین میدان نفتی بهرگانسر به جزیره خارک را هدف گرفته است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار این خبر می‌افزاید که این گروه جدایی‌طلب عرب ضمن پذیرفتن مسئولیت این حملات هشدار داده که در سال جدید میلادی بر تعداد حملات خود خواهد افزود. این در شرایطی است که پس از توافق هسته‌ای با جامعه بین المللی حکومت ایران تلاش دارد تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

گروه «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» روی سایت خود ویدئویی را منتشر کرده که مدعی است صحنه انفجار یکی از خط لوله‌های نفت را نشان می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس صحت این ویدئو را نمی‌تواند تایید کند هر چند در گذشته حملات مشابه دیگری به این گروه نسبت داده شده‌اند.

در بیانیه این گروه گفته می‌شود که این حملات در واکنش به انتشار فهرست ۲۹ شرکت بین‌المللی توسط وزارت نفت که مشارکت آن‌ها در پروژه‌های نفتی ایران تایید شده صورت گرفته‌اند.

این گروه در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گوید: «سال ۲۰۱۷ با سال‌های قبل بسیار متفاوت خواهد بود چون جنبش، طرح‌های دقیق و مشخصی را برای انجام عملیات مهم علیه حکومت ایران آماده کرده است».

حملات هماهنگ به خطوط انتقال نفت می‌تواند به تلاش‌های حکومت ایران برای افزایش تولید و جبران کسری درآمد خارجی در سال‌های تحریم ضربه بزند. از زمان حصول توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی ایران توانسته است میزان تولید نفت خود را به حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

XS
SM
MD
LG