لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۴

عربستان از ایران به دلیل «قاچاق سلاح برای شورشیان یمن» به سازمان ملل شکایت کرد


 در جریان درگیری‌های ۱۸ ماهه در یمن، دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته و سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.
در جریان درگیری‌های ۱۸ ماهه در یمن، دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته و سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

عربستان سعودی روز پنجشنبه ۲۵ شهریور با شکایت از ایران به شورای امنیت سازمان ملل، تهران را متهم کرد که سلاح برای شورشیان حوثی در یمن قاچاق می‌کند.

ریاض می‌گوید که این اقدام ایران برخلاف یک قطعنامه سازمان ملل است که هرگونه ارسال سلاح برای این گروه را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های عربی، عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در نامه خود به جرارد فان بوهمن، رییس شورای امنیت، افزوده است: قاچاق سلاح‌های ساخت ایران به شورشیان یمن که علیه دولت مورد تایید جامعه بین‌المللی در این کشور می‌جنگند، نه تنها نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است بلکه ثبات عربستان، یمن و کل منطقه را نیز تهدید می‌کند.

وی افزوده است: ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا تمام ابزارهای لازم را بکار گیرد و از ایران خواسته شود که تمام قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت را رعایت کرده و هرگونه اقدام غیرقانونی در یمن را متوقف کند.

در این نامه تاکید شده که کشفیات نیروهای دریایی استرالیا، فرانسه و آمریکا «مشخص کرده است که حجم زیادی از سلاح‌های غیرقانونی ضبط شده، منشاء ایرانی داشته است».

نماینده دائم عربستان در سازمان ملل گفته که کشورش این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا «تمام ابزارهای مناسب را برای مقابله با تهدیدهای شورشیان الحوثی- صالح بکار گیرد و از هیچ تلاشی برای حفاظت از امنیت پادشاهی سعودی، یمن و مردم‌اش، و منطقه فروگذار نخواهد کرد».

عربستان از مارس سال ۲۰۱۵ و در قالب یک ائتلاف منطقه‌ای برای حمایت از دولت منصور عبدربه هادی که در عدن مستقر است، وارد جنگ با شورشیان شیعه مذهب حوثی شده است که ایران از آنها حمایت می‌کند.

حوثی‌ها از سپتامبر سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، را در تصرف خود دارند و بر بخش‌های زیادی از این کشور مسلط هستند.

این گروه در واکنش به حملات ائتلاف عربی، با موشک های «زلزال» که عربستان می گوید ساخت ایران است شهرهای جنوبی این کشور از جمله «نجران»، «جزن» و منطقه «عسیر» را هدف قرار داده است.

خبرگزاری بحرین می‌گوید که تاکنون ۳۰ موشک بالستیک «زلزال» از سوی حوثی‌ها به شهرهای نام برده، پرتاب شده است که صدها کشته برجای گذاشته و به زیرساخت‌های آن از جمله مدارس و بیمارستان‌ها آسیب زده است.

آقای المعلمی در این زمینه به پرتاب یک موشک در روز ۳۱ اوت امسال به نجران نیز اشاره کرده است.

ایران و عربستان در سال‌های اخیر بر سر بسیاری از مسائل منطقه‌ای بویژه یمن و سوریه با هم اختلافات شدیدی دارند و کمتر روزی است که مقام‌های دو کشور علیه یکدیگر سخن‌پراکنی نکنند.

روز ۱۱ شهریور نیز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، ایران را به ارسال سلاح برای حوثی‌ها و قاچاق مواد منفجره به بحرین،‌ کویت و عربستان سعودی متهم کرده بود.

وی گفته بود که «ایران با مداخله نظامی و حمایت از حوثی‌ها، به ناآرامی‌ها در یمن دامن می‌زند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این سخنان به مقام‌های عربستان هشدار داد که سرنوشت به گفته او «فتنه‌جویان بین‌المللی» همچون صدام را همواره پیش چشمان خود ببینند.

وی به نوبه خود عربستان را به «آتش‌افروزی در منطقه» و «دست‌داشتن در عملیات‌ تروریستی» متهم کرد.

سازمان ملل متحد روز نهم شهریور اعلام کرد که در جریان درگیری‌های ۱۸ ماهه در یمن، دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته و سه میلیون نفر نیز آواره شده‌اند.

«ورود یک نیروی سوم» به جنگ یمن

در همین حال، سیف العسلی، وزیر پیشین دارایی یمن به روزنامه اماراتی «گلف نیوز» گفته است که پرونده یمن باید به سازمان ملل واگذار شود چون نه حکومت صنعا و نه نیروهای خارج از پایتخت توان پایان دادن به جنگ را ندارند.

وی افزود: «شما نمی‌توانید همزمان بخشی از مشکل و بخشی از راه حل باشید. یک نیروی سوم مورد نیاز است تا ثبات را به یمن بازگرداند، امنیت عربستان و بقیه منطقه را حفظ کند، ضمن اینکه مانع از دخالت ایران در امور این کشور شود».

آقای العسلی از کویت خواسته است تا میزبان یک نشست بین‌المللی در خصوص جمع‌آوری پول برای یمن باشد همان گونه که چنین اتفاقی برای سوریه افتاد.

به گفته وی، یمن نیازمند پنج میلیارد دلار برای جلوگیری از قحطی است. یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان از نظر توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG