لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

عربستان و مصر یک پل مشترک بر روی دریای سرخ احداث می‌کنند


عبدالفتاح السیسی (راست) پیشنهاد کرده که نام این پل، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» باشد.
عبدالفتاح السیسی (راست) پیشنهاد کرده که نام این پل، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» باشد.

ملک سلمان پادشاه عربستان روز جمعه ۳۰ فروردین در قاهره اعلام کرد که عربستان و مصر بر سر ساخت یک پل خاکی میان دو کشور به توافق رسیده‌اند.

این خبر در جریان نشست خبری مشترک پادشاه عربستان با عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر در کاخ اتحادیه و پس از امضای ۱۷ تفاهمنامه مشترک میان ریاض و قاهره اعلام شد.

ملک سلمان روز پنجشنبه همراه با یک هیات بلندپایه عربستانی برای دیداری پنج روزه از مصر وارد قاهره شد.

پل ملک سلمان

عبدالفتاح السیسی پیشنهاد کرد که نام این پل، «ملک سلمان بن عبدالعزیز» باشد. هدف از ساخت این پل که طرح آن پیشتر نیز چند بار مطرح شده بود، ایجاد راهی برای رفت و آمد زمینی میان دو کشور است. این پل که قرار است در قسمت شمالی دریای سرخ ساخته شود به افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور خواهد انجامید.

بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی عربستان، طول پل بین ۷ تا ۱۰ کیلومتر خواهد بود که شمال غرب عربستان را به استان سینای مصر مرتبط خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، این پل علاوه بر مسیر رفت‌وآمد خودروهای مسافربری، جاده‌ای ویژه برای عبور کامیون‌ها و یک خط آهن برای رفت و آمد قطار خواهد داشت.

ملک سلمان گفت:‌ «این گامی تاریخی است که دو قاره آفریقا و آسیا را به وسیله جاده‌ای خاکی به یکدیگر مرتبط خواهد کرد. همچنین باعث افزایش مبادلات تجاری میان دو قاره به میزان بی‌سابقه‌ای خواهد شد و به سود صادرات دو کشور است».

او ادامه داد: «پل، مسیری بین‌المللی برای پروژه‌های پیش‌رو میان دو کشور خواهد بود و به گذرگاه اصلی برای مسافران، حجاج و گردشگران تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، فرصت‌های شغلی بسیاری برای فرزندان منطقه ایجاد خواهد کرد».

صدها هزار مصری در عربستان سعودی مشغول به کار هستند. علاوه بر این، هزاران مصری سالانه به حج عمره می‌روند. مصری‌ها بیشترین سفر حج عمره را در میان کشورهای مسلمان به نام خود ثبت کرده‌اند.

انتظار می‌رود که پل ارتباطی پس از احداث، رفت‌وآمد میان دو کشور را تسهیل کند.

ترسیم مرزها

عربستان سعودی و مصر همچنین توافقنامه‌ای برای ترسیم مرز دریایی میان دو کشور امضا کردند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که جزئیات این توافق هنوز اعلام نشده است.

از سوی عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و از سوی مصر، شریف اسماعیل نخست وزیر، این توافقنامه را امضا کردند.

نشان نیل

در همین حال، عبدالفتاح السیسی در سخنانی گفت که همکاری عربستان و مصر، به حل مشکلات منطقه از جمله در یمن، فسطین و دیگر کشورها خواهد انجامید.

او همچنین «گردنبند نیل» را که عالی‌ترین نشان رسمی در مصر است، به ملک سلمان اهدا کرد.

السیسی و ملک سلمان روز جمعه گفت‌وگوهای طولانی با حضور هیات‌های دو طرف برگزار کردند که در نهایت به امضای شماری توافقنامه‌ میان دو کشور انجامید.

XS
SM
MD
LG