لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۰

عربستان چهار شرکت و سه لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب‌الله تحریم کرد


هواداران لبنانی گروه حزب‌الله
هواداران لبنانی گروه حزب‌الله

عربستان روز جمعه هفتم اسفند اعلام کرد که چهار شرکت و سه تبعه لبنانی را به خاطر ارتباط‌شان با گروه حزب‌الله لبنان در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور (واس) آن را منتشر کرده، گفته است: «پادشاهی سعودی مبارزه با فعالیت‌های تروریستی گروهی که حزب‌الله نام گرفته را با تمام ابزارهای در دسترس ادامه خواهد داد».

ریاض، حزب‌الله لبنان را به عنوان گروهی «تروریستی» شناسایی کرده است.

عربستان هفته پیش، کمک‌های چهار میلیارد دلاری خود را به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان به حال تعلیق در آورد. این اقدام در اعتراض به مواضع بین‌المللی بیروت به ویژه محکوم نکردن حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در ایران صورت گرفته است.

حزب‌الله لبنان از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و نیرو‌هایش در سوریه در حمایت از نظام بشار اسد در حال نبرد هستند.

وزارت کشور عربستان، شرکت‌های «فاتک برای تولیدات سمعی و بصری»، «لیهوا برای تولیدات الکترونیکی»، «ایرو سکایوان» و «لاپیکو سال افشور» را در فهرست سیاه خود قرار داده است. حسین سرحان، عادل محمد شری و علی حسین زعیتر نیز افرادی هستند که ریاض آن‌ها را تحریم کرده است.

بیانیه وزارت کشور عربستان جزئیات بیشتری درباره اقدام خود ارائه نداده است. همچنین هنوز مشخص نیست که این اقدام ریاض تا چه اندازه بر فعالیت‌های این شرکت‌ها و افراد در عربستان سعودی تاثیر خواهد گذاشت.

سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، همین شرکت‌ها و افزاد را به اتهام این‌که «نمایندگی خرید حزب‌الله را بر عهده دارند و مسئول فراهم کردن ابزارهای لازم برای توسعه توان این گروه نظامی تروریستی هستند» تحریم کرد.

عربستان روز سه‌شنبه «به دلایل امنیتی» به شهروندان خود نسبت به سفر به لبنان هشدار داد.

در صحنه سیاسی پیچیده لبنان، عربستان سعودی و هم‌پیمانانش، به شدت با گروه حزب‌الله مخالف هستند. این حزب بخشی از ائتلاف حاکم است و انبار بزرگی از اسلحه در اختیار دارد.

شبه‌نظامیان حزب‌الله نقشی تعیین کننده در جنگ داخلی سوریه ایفا می‌کنند. آن‌ها علیه جنگجویان اپوزیسیون سوریه در حال نبرد هستند که عربستان سعودی و متحدانش از آن‌ها حمایت می‌کنند.

ماه گذشته روابط میان ایران و عربستان سعودی وارد فاز جدیدی از تنش شد. در پی اعدام نمر النمر روحانی شیعه به اتهام‌های تروریستی در عربستان سعودی، سفارت این کشور در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد، مورد حمله معترضان قرار گرفت. پس از آن ریاض روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

XS
SM
MD
LG