لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

عربستان به خاطر مسموميت اتباع آن کشور سفير ايران را احضار کرد


وزارت خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۹ خرداد به خاطر مرگ ناشی از مسموميت چهار تن از اتباع اين کشور در شهر مشهد، سفير ايران در رياض را احضار کرد.

خبرگزاری ايرنا روز دوشنبه گزارش داد که ۳۳ نفر از شيعيان اهل عربستان روز يکشنبه در شهر مشهد دچار مسموميت شده‌اند. يک خبرگزاری دیگر ايرانی از قول مقامات مسئول گزارش داد که از قرار معلوم اين مسموميت تصادفی و دليل آن عدم رعايت استانداردهای نظافت در هتل محل اقامت اين افراد بوده است.

چهار کودک بر اثر اين مسموميت جان خود را از دست داده و ۲۸ نفر بستری شده‌اند. مقامات ايران می‌گويند که پنج تن از کارکنان اين هتل بازداشت شده‌اند.

وزارت خارجه عربستان در بيانيه روز سه‌شنبه خود می‌گويد: «حکومت ايران بايد به سرعت تحقيقات لازم برای کشف دلايل اين حادثه را انجام داده و به نمايندگان دولت عربستان اجازه دهد که وضعيت پزشکی افراد بيمار را از نزديک کنترل کرده و امکانات و پوشش لازم را در اختيار آنها قرار دهد».

مشهد که مرقد امام هشتم شیعیان در آن واقع شده، يکی از مقاصد مهم زيارت پیروان این مذهب است و سالانه ميليونها نفر از شيعيان کشورهای مختلف برای زيارت به مشهد سفر می‌کنند.

اقليت قابل توجهی از جمعيت عربستان شيعه مذهب هستند. مناسبات اين اقليت با سيستم سياسی و مذهبی حاکم بر عربستان همواره تنش آميز بوده و برخی از مقامات حکومتی و مذهبی عربستان شيعيان اين کشور را به وابستگی و يا پيروی از حکومت ايران متهم می‌کنند.

روابط ايران و عربستان سعودی به خاطر بحران و جنگ در نقاط مختلف خاورميانه متشنج شده و به نظر می‌رسد که هر دو طرف با دخالت مستقيم و يا غيرمستقيم خود بر بعد مذهبی اين تنش‌ها بين قطب سنی و شيعه در منطقه افزوده‌اند. هر دو کشور طرف مقابل را به ايجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG