لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

عربستان و کشورهای غربی سفارت خود را در صنعا تخلیه کردند


نمایی از ورودی سفارت ایتالیا در صنعا که روز جمعه تعطیل شد.
نمایی از ورودی سفارت ایتالیا در صنعا که روز جمعه تعطیل شد.

پس از به دست گرفتن کامل قدرت توسط شورشیان شیعه حوثی در یمن، عربستان سعودی کارکنان سفارت خود را از صنعا خارج کرده است.

کشورهای غربی نیز به دلیل نگرانی‌های امنیتی و تشدید خشونت‌ها در این کشور پیشتر در اقدام مشابهی سفارت خود را در پایتخت یمن تعطیل کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا، این اقدام بازتابی از خصومت کشورهای سنی همسایه یمن با شیعیان حوثی مورد حمایت حکومت ایران است.

خبرگزاری دولتی عربستان روز جمعه ۲۴ بهمن به نقل از یکی از مقامات وزارت خارجه این کشور نوشت که ریاض «به دلیل وخامت اوضاع امنیتی و سیاسی» تمام فعالیت‌های سفارت خود را در صنعا به حالت تعلیق در آورده و کارکنانش را خارج کرده است.

آلمان و ایتالیا نیز روز جمعه اعلام کردند سفارت‌های خود را در یمن تعطیل کرده‌اند.

پس از تصرف صنعا در ماه سپتامبر و و به دست گرفتن کامل قدرت توسط حوثی‌ها بریتانیا، فرانسه و آمریکا نیز اقدام مشابهی انجام دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت: سفارت این کشور در یمن روز پنج شنبه تعطیل شد و کارکنان آن روز جمعه از کشور خارج شدند.

او افزود: «حوثی‌ها در هفته‌های اخیر قدرت را به دست گرفتند، این وضعیت برای ما بسیار خطرناک است و می‌تواند برای منطقه پیامدهایی داشته باشد. وضعیت برای همه ما در اروپا نگران کننده است».

ایتالیا نیز روز جمعه اعلام کرد سفارتش در یمن را به دلیل وخامت اوضاع امنیتی بسته است. وزارت امور خارجه این کشور گفت سفیر و کارکنان سفارت از یمن خارج شده‌اند.

جولین هارنیس، نماینده یونیسف در یمن، نیز گفته است که «نگران بحران اقتصادی هستیم که این کشور را تهدید می‌کند».

او در نشست خبری در صنعا گفت: «یمن از کشورهای منطقه، دولت‌های حوزه خلیج فارس و عربستان سعودی کمک‌های مستقیم قابل توجهی دریافت می‌کرده است. ما نگرانیم که تغییرات و بحران سیاسی در این کشور تداوم این کمک‌ها را غیر ممکن کند».

در همین حال گروه‌های وابسته به القاعده عملیات خود را علیه شیعیان حوثی تشدید کرده‌اند و‌ بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه گفت: «یمن در حال فروپاشی است و جلوی چشم ما در حال غلتیدن به یک جنگ داخلی است».

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد که روز جمعه گفت‌وگو‌ها برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی با مشارکت سازمان ملل متحد در صنعا ادامه داشت.

شاهدان عینی گفتند هزاران یمنی پس از نماز جمعه در شهر‌های سنی تعز، اِب، البیضای و الحدیده در اعتراض به کسب قدرت توسط شیعیان حوثی تظاهرات کردند.

عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حوثی‌ها را به کودتا متهم کرده‌اند. شبه نظامیان حوثی هفته گذشته پس از انحلال پارلمان یمن دولت جدید این کشور را تشکیل دادند.

حوثی‌ها از چند ماه پیش کنترل صنعا پایتخت یمن را به دست گرفته‌اند و این کشور از ماه گذشته که این گروه کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند بدون دولت بوده است.

رییس جمهوری و نخست وزیر کشور پس از اشغال کاخ ریاست جمهوری از سمت‌های خود استعفا دادند.

شبه نظامیان وابسته به القاعده روز پنج شنبه و در یک عملیات سحرگاهی یک پادگان ارتش در ایالت شَبوه واقع در جنوب را تصرف کردند.

در همین حال منابع مطلع در قبایل این استان به خبرگزاری رویترز گفتند که جنگجویان قبایل محلی برای بازداشتن شبه نظامیان القاعده از به دست آوردن سلاح‌های بیشتر و اجتناب از حمله تلافی جویانه حوثی‌ها در جنوب، دو پایگاه نظامی را در این منطقه تحت کنترل خود گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG