لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

آرامکو، شرکت نفت عربستان، سودآورترین شرکت جهان


شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، در آستانه فروش بخشی از سهام خود، همچنین انتشار اوراق قرضه در بازارهای بین‌المللی، برای اولین بار گزارش مالی ۲۰۱۸ خود را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، همزمان موسسات بین‌المللی رده‌بندی «فیچ» و «مودیز» روز دوشنبه، ۱۲ فروردین، در گزارش‌هایی جداگانه، شرکت آرامکو را «سودآورترین» شرکت جهان معرفی کردند، با میزان سود تقریبا دو برابر شرکت اَپل آمریکا.

سود خالص شرکت آرامکو (بعد از کسر مالیات و غیره) در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۱۱ میلیارد دلار بوده، در حالی که در میان شرکت‌های نفتی، شرکت بریتانیایی‌-هلندی «شل» تنها با ۲۳ میلیارد دلار سود خالص، در رده دوم قرار گرفته است.

این اولین بار از زمان ملی شدن شرکت نفت عربستان در اواخر دهه ۱۹۷۰ است که این کشور گزارش مالی شرکت نفت خود را منتشر می‌کند.

علت امر، برنامه عربستان برای فروش پنج درصد از سهام شرکت آرامکو در بازارهای جهانی، همچنین جذب میلیاردها دلار سرمایه برای خرید سهم شرکت ملی پتروشیمی عربستان توسط آرامکو است.

شفاف‌سازی در راستای خصوصی‌سازی و جذب سرمایه خارجی

هفته گذشته آرامکو از عقد قرارداد ۶۹ میلیارد دلاری با غول پتروشیمی عربستان (سابیک) برای خرید ۷۰ درصد از سهام خبر داد.

قرار است بخش بزرگی از این مبلغ با فروش اوراق قرضه در بازارهای جهانی فراهم شود و شرکت آرامکو طی روزهای آینده گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران جهانی را آغاز خواهد کرد.

بر اساس آمارهای «سابیک»، این شرکت در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار تولید کرده است. کل ارزش دارایی‌های شرکت پتروشیمی دولتی «سابیک» نیز ۸۵ میلیارد دلار بوده است.

۳۰ درصد سهام سابیک در اختیار بخش خصوصی است و همچنان در این بخش باقی خواهد ماند.

شرکت آرامکو در نظر دارد حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی را توسعه دهد و مصرف داخلی نفت خام را از سطح ۴.۹ میلیون بشکه کنونی به ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه در سال ۲۰۳۰ برساند و خام‌فروشی نفت را تقریبا متوقف کند. ۲ تا ۳ میلیون بشکه نفت قرار است تحویل پتروشیمی‌ها و بقیه تحویل پالایشگاه‌ها شود.

شرکت آرامکو هم اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است و ده درصد از نفت جهان را به تنهایی تولید می‌کند.

این شرکت سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری کرده است و حدود ۱۰۲ میلیارد دلار نیز به دولت مالیات داده است. با این حال باز هم سود خالص ۱۱۱ میلیارد دلاری داشته است.

هزینه تولید نفت در عربستان حدود ۲۶ دلار به ازای هر بشکه است، در حالی که این رقم برای شرکت‌های غول نفتی مانند «شل» و «توتال» فرانسه به ترتیب ۳۸ و ۳۱ دلار است.

عربستان همچنین در نظر دارد پنج درصد از سهم آرامکو را به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار بفروشد. خبرگزاری بلومبرگ از قول کارشناسان می‌نویسد با سود سالانه ۱۱۱ میلیارد دلاری، می‌توان بخشی از سهام آرامکو را به این مبلغ فروخت.

آرامکو همچنین یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌های بین‌المللی در بازار نفت جهانی است.

اواخر سال گذشته اوپک به همراه کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، تصمیم گرفتند در نیمه اول سال تولید روزانه خود را مجموعا ۱.۲ میلیون بشکه نسبت به سطح تولید اکتبر ۲۰۱۸ کاهش دهند.

بر اساس آمارهای رویترز، عربستان در ماه مارس تولید خود را نسبت به اکتبر ۲۰۱۸ بیش از ۷۰۰ هزار بشکه کاهش داده که این رقم، دو برابر تعهد عربستان برای کاهش تولید است.

کاهش تولید نفت، باعث افزایش چشمگیر قیمت‌ها شده است.

قیمت نفت شاخص برنت روز دوشنبه ۱۲ فروردین با ۹۳ سنت افزایش به ۶۸ دلار و ۵۱ سنت صعود کرد که نسبت به متوسط قیمت نفت برنت در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، حدود ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وضعیت ایران

تولید نفت ایران بعد از خروج آمریکا از برجام حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته و به ۲.۷ میلیون بشکه رسیده است. در ایران نیز مانند عربستان، کل تولید نفت توسط شرکت ملی نفت انجام می‌شود، اما وضعیت شرکت ملی نفت ایران چندان خوب نیست.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس از بدهی ۴۹ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران خبر داد. حدود ۱۴.۵ درصد از درآمد صادرات نفت ایران به شرکت ملی نفت تحویل داده می‌شود.

هم اکنون ایران روزانه حدود ۱.۱ میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کند که نسبت به اوایل سال گذشته نصف شده است. اخیرا نشریه پلاتز گزارش داد که آمریکا در نظر دارد صادرات نفت ایران را دوباره کاهش دهد.

آمریکا آبان‌ماه سال گذشته به هشت کشور مشتری ایران شش ماه فرصت داد تا خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه دهند. اردیبهشت سال جاری این معافیت‌ها خاتمه خواهد یافت.

پلاتز از قول منابع آگاه گزارش داده است که آمریکا در نظر دارد شمار کشورهای معافیت گرفته را کاهش دهد و صادرات روزانه نفت ایران را به ۸۵۰ هزار بشکه برساند.

آمریکا می‌خواهد در میان‌مدت و به صورت پلکانی صادرات ایران را کلا متوقف کند.

منابع: شرکت آرامکو، سابیک، بلومبرگ، رویترز، پلاتز، مرکز پژوهش‌های مجلس ایران/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG