لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

عراقچی: سناریوهای پیشنهادی نقض احتمالی برجام را به هیات نظارت داده‌ایم


معاون وزیر خارجه ایران برخی از مصوبات مجالس آمریکا را «در مغایرت صریح» با توافق اتمی وین خواند و خبر داد که این وزارتخانه «سناریوهای پیشنهادی» درباره نحوه مواجهه با نقض احتمالی این توافق از سوی طرف غربی را تدوین کرده و در اختیار «هیات نظارت بر برجام» قرار داده است.

عباس عراقچی روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد در مصاحبه با سایت نسیم آنلاین در عین حال گفت رییس جمهوری آمریکا «به ناچار» مصوباتی که «در مغایرت صریح» با توافق اتمی وین است، را وتو خواهد کرد.

وی تهدید کرد که «ظرفیت‌های هسته‌ای» ایران در صورت نقض توافق اتمی وین از سوی طرف مقابل، می‌توانند «بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود در تمامی حوزه‌ها فعال شود».

به گفته آقای عراقچی، وزارت خارجه «هر اقدام ناسازگار» با توافق اتمی وین را به «هیات نظارت بر برجام» گزارش می‌کند و تشخیص «نقض» و «نقض فاحش»، و تصمیم‌گیری درباره «نحوه عکس‌العمل» با این هیات است.

وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که این هیات پیش از این «به اقتضای موضوعات پیش آمده»، تشکیل جلسه داده و تصمیم گیری کرده است.

رییس ستاد اجرای برجام در ایران تاکید کرد که وظیفه اطلاع‌رسانی درباره عملکرد این هیات، به عهده خود هیات است.

«هیات نظارت بر برجام» برای اجرای دستور رهبر جمهوری اسلامی در نامه تایید رسمی توافق اتمی وین به رییس جمهوری ایران تشکیل شده است.

براساس گزارش‌ها، حسن روحانی رییس جمهوری، علی‌ لاریجانی رییس مجلس، علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ،سعید جلیلی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حسین دهقان وزیر دفاع، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و علی‌ اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اعضای این هیات هستند.

تاکنون گزارشی درباره جلسات و مصوبات این هیات منتشر نشده اما برخی از اعضای این هیات بدون اشاره به جزئیات از تشکیل جلسات این هیات خبر داده‌اند.

پیش از این برخی از اعضای هیات برجام هشدارهایی را درباره عواقب به گفته آنان «بدعهدی » طرف غربی در اجرای توافق اتمی وین مطرح کرده‌اند.

از جمله علی‌اکبر ولایتی روز چهارم مرداد، آمریکا را به «بدعهدی در اجرای برجام» متهم کرد و گفت: «دست ما در این زمینه بسته نیست و از سایر اعضای گروه ۱+۵ توقع داریم که به وظایف خود عمل کنند».

علی لاریجانی دیگر عضو این هیات نیز روز ۳۰ تیرماه با «ابراز تأسف» از گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، به دولت، مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هشدار داده بود که «اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است».

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت آمریکا را به «نقض» توافق اتمی وین متهم کرده‌اند اما وزارت خارجه اعلام کرده که این توافق نقض نشده است.

مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته برخی از مصوبات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در تعارض با توافق اتمی وین خوانده‌اند.

در همین حال مجلس نمایندگان آمریکا اواسط تیرماه گذشته دو متمم تازه‌ را با هدف جلوگیری از فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ به ایران تصویب کرد.

این دو متمم ابتدا باید به تایید سنای آمریکا و سپس امضای باراک اوباما برسد، اما رییس جمهوری آمریکا در چند مصاحبه و بیانیه‌ اعلام کرده است هر قانونی را که به اجرای برجام ضربه بزند وتو خواهد کرد.

«دولت‌های اروپایی باید به بانک‌های خود ضمانت کافی بدهند»

آقای عراقچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی از مشکلات همکاری بانک‌های غربی با ایران گفت که برگزاری میزگرد و نشست و مصاحبه‌های تشویق کننده از سوی مقامات سیاسی «خوب است اما کافی نیست».

وی اضافه کرد: «دولت‌های اروپایی باید به بانک‌های خود ضمانت کافی بدهند تا زمانی که در چارچوب برجام حرکت می‌کنند در قبال مجازات‌های احتمالی از سوی آمریکا، مورد حمایت دولت خود قرار خواهند گرفت».

معاون وزیر خارجه ایران در عین حال در مصاحبه‌ای با سایت خانه ملت گفت که در حوزه بیمه همه مشکلات، و در حوزه‌های بانکی و مالی برخی از مشکلات حل شده است.

وی اضافه کرد: «رفع برخی ایرادات در اجرای برجام احتیاج به زمان و برخی دیگر نیاز به آیین نامه‌های تازه از طرف مقابل دارد».

XS
SM
MD
LG