لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

نمایش «آرگو» در جشنواره تورنتو؛ «فرار بزرگ» شش گروگان آمریکایی از ایران


‌ماجرای قطع رابطه ديپلماتيک دولت کانادا با ايران، به جشنواره بين المللی فيلم تورنتو هم کشيده شده و مشخصا در مورد فيلم جديد هنرپيشه و کارگردان آمريکايی «بن افلک» موجب تبليغات مضاعف شده است.

فيلم بن افلک با نام «آرگو» داستان تلاش مشترک سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا «سی آی ای- سيا» و دولت کانادا برای نجات شش تن از گروگان های آمريکايی، در ايران بعد از انقلاب اسلامی است و به گزارش خبرگزاری ها احتمال می رود که در رقابت های سال آينده جايزه اسکار، از بهترين ها باشد.

هنرمند نامدار آمريکايی، پيش از آغاز جشنواره فيلم تورنتو، در گفت و گويی، از جانب خود و هم ميهنانش، از کانادا به خاطر تصميم اخير در قطع رابطه با دولت ايران سپاسگزاری کرده و گفته است که اين اقدام بر فيلم هيجان انگيز جاسوسی او تاثير گذاشته و بيش از پيش آن را «زبانزد» ساخته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، داستان فيلم،‌ شرح رويدادهای تاريخی نجات شش آمريکايی است که جدا از گروگان های ديگر، در سفارت کانادا پنهان شده بودند و ماموران سی آ ای (سيا) موظف بودند که آنها را هرچه سريع تر آزاد و از ايران خارج کنند.

برای انجام اين ماموريت سخت و خطرناک در آن روزهای پرآشوب ايران درگیر انقلاب، ماموران نجات، در کسوت يک گروه فيلمساز کانادايی، برای عمليات وارد ايران می شوند که بن افلک در نقش «تونی مندز» قهرمان فيلم و مامور سی آی ای، ايفای نقش می کند.

او که کارگردانی اين فيلم پرحادثه را هم برعهده داشته می گويد: «فيلم در واقع شرح قهرمانی کانادايی ها و نشانه بارزی از روابط اين کشور با آمريکاست و هنگامی که فيلم را می بينيد، پيام سپاس آمريکاييان را از آنان در می يابيد.»

بازتاب حضور فيلم «آرگو» در فستيوال بين المللی تورنتو، همزمان با قطع روابط سياسی دولت کانادا با جمهوری اسلامی ايران، در رسانه ها و خبرگزاری های بين المللی چشمگير بوده است.

خبرگزاری رويترز از جمله خبرگزاری هايی است که شرح مفصلی در باره اين فيلم نوشته و طی آن به چگونگی رفتار و کردار ديپلمات های کانادايی در تهران و بويژه «کن تيلور» سفير آن کشور در ايران می پردازد و آن را با عنوان «فرار ناباورانه» توصيف می کند.

بن افلک به گزارشگران گفته است که اگرچه، داستان فيلم به بيش از سی سال پيش بازمی گردد، ولی با زمان حال هم مطابقت دارد؛ به اين معنا که قصه فيلم، هم مربوط به پيامدهای غيرعمدی انقلاب است و هم به مفهوم اين که امروزه نيز ما با همان مسايل بيش از سی سال گذشته دست به گريبانيم.

هنرمند ۴۰ ساله آمريکايی که با ساختن يک فيلم سياسی به عرصه نوينی از تجربه های سينمايی خود گام گذاشته، تمرکز فيلم بر رويدادهای انقلاب اسلامی را به ناآرامی های کنونی در ابعاد بزرگتر شرق ميانه پيوند زده و می گويد که آنچه در بهار عربی در تونس، مصر و سوريه ديده می شود،‌ خطوط موازی پيامدهای غيرعمدی از انقلاب ها در اين کشورهاست.

فيلم «آرگو» با يک اشاره تاريخی کوتاه آغاز می شود و به چند دهه پيش از انقلاب ایران اشاره می کند که ايالات متحده از پادشاه ايران پشتيبانی می کرد و سرانجام اينکه چگونه اقامت شاه در آمريکا پس از ترک ايران، موجب واکنش خشم آلود ‌انقلابيون شد.

بن افلک و داستان پرداز فيلم «کريس تريو»، هر دو براين نکته تاکيد دارند که اگرچه طبق معمول و سنت هاليوود،‌ فيلم با عنصر دراماتيک آرايش شده که يک صحنه تعقيب هواپيمای حامل گروگان ها در باند فرودگاه {مهرآباد} تهران توسط پليس ايران از آن جمله است، ولی در مجموع، فيلم براساس رخدادهای واقعی ساخته شده است.

کريس تريو فيلمنامه نويس که در مقاله اش با عنوان «فرار بزرگ» در سال ۲۰۰۷ ميلادی سروصدای فراوانی به پا کرد می گويد که فيلم «آرگو» يک افسانه سازی براساس رويدادهای واقعی است.

نقش ايالات متحده در ماموريت نجات شش گروگان آمريکايی تا مدتها پنهان باقی ماند تا اين که در دوران رياست جمهوری بيل کلينتون اطلاعات مربوط به این واقعه در دسترس عموم قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG